Iako se na prvi pogled čine kao još jedna u nizu dečjih igračaka, one su osvojile ne samo decu, već i ogroman broj odraslih koji u njima pronalaze nešto više – osećaj sigurnosti, identiteta i unutrašnjeg smirenja.

Njihova sveprisutnost i nagla popularnost pokrenule su pitanje: šta stoji iza te opsesije?

Odgovor nudi klinička psihološkinja dr Trejsi King, koja upozorava da su ove lutkice "duboko simbolične" i da njihova privlačnost mnogo govori o psihološkom stanju savremenog društva, posebno mladih.

Prema dr King, rast popularnosti kolekcionarskih figurica poput Labubu lutki predstavlja direktan psihološki odgovor na emocionalnu klimu u kojoj odrasta generacija Z.

U svetu koji je sve haotičniji, nepredvidiv i pun nesigurnosti, ovi mali predmeti nude ono što je postalo retkost – osećaj kontrole, utehe i pripadnosti.

Labubu groznica

"Na površini, te lutke su simpatične i maštovite. Ali sa psihološke strane, one nude kratkotrajne, ali važne trenutke utehe i samoizražavanja u nesigurnom svetu", objašnjava dr King za magazin Tyla.

Ona pravi jasnu razliku između generacija: dok su prethodne generacije imale jasne životne puteve, sa očekivanim napretkom kroz obrazovanje i karijeru, generacija Z suočena je sa izazovima nalik na igru escape room – stalno promenljiva pravila, nejasni ciljevi i osećaj da se snalaziš bez uputstva. U takvom kontekstu, posedovanje nečega konkretnog, nečega što je "samo tvoje", postaje oblik stabilnosti.

Za razliku od ranijih generacija koje su u dvadesetim godinama ulagale u nekretnine ili velike životne ciljeve, današnji mladi radije ulažu u ono što im donosi zadovoljstvo ovde i sada. Dr King ističe da to nije neodgovorno ponašanje, već prilagođavanje realnosti.

Umesto sigurnosti – uteha

"Generacija Z odrasla je uz internet i društvene mreže, gde se identitet pažljivo gradi i oblikuje. Svedočili su globalnim krizama poput pandemije, ekonomske nestabilnosti i klimatskih pretnji – zbog čega im se tradicionalni ciljevi čine sve nedostižnijim", kaže ona.

U takvom svetu, pažnja se usmerava na male stvari koje donose osećaj smisla i radosti: "mekane utehe", sitne radosti i kupovine koje se uklapaju u lični identitet. Vizuelna estetika danas je postala način komunikacije, a lutke poput Labubu proizvoda brenda Pop Mart pretvorile su se u sredstvo izražavanja emocija, stila i pripadnosti.

Za mnoge, kupovina Labubu lutke budi nostalgiju, vraća ih u detinjstvo i pruža emocionalnu sigurnost.

"Ove igračke aktiviraju osećanja nežnosti, nostalgije i sigurnosti – ono što možda nije bilo prisutno u ranijim fazama života. One su konkretan alat u radu na unutrašnjem detetu", objašnjava psihološkinja.

Dr King ne veruje da će ovaj trend brzo nestati.

"Sve dok društvo ostaje fragmentisano, kompetitivno i emocionalno iscrpljujuće, ljudi će tražiti male, simbolične izvore zadovoljstva", poručuje.

Upozorenje se, naglašava, ne odnosi na same igračke, već na ono što njihova popularnost otkriva. To nije uzrok problema, već simptom.

"Kultura sitnica je odgovor na hronični stres, sagorevanje i osećaj usamljenosti. To nije površan trend, već duboka psihološka reakcija na zahteve savremenog života", zaključuje dr King.

Povezane vesti