Svi smo čuli izreku da se plavuše više zabavljaju, ali možda to ima više veze sa tim koliko novca zarađuju nego s bilo čim drugim. Uostalom, kada možete da vladate poslovnim svetom i donesete kući platu, svet postaje vaše metaforičko igralište. Barem tako kažu istraživanja. Žene svetle kose poručuju svetu da su vicevi o glupim plavušama stvar prošlosti, jer su ove dame zaista rođene vođe.

Analiza istraživanja otkrila je da je većina žena na profesionalnim liderskim pozicijama sa plavom kosom. Ako pokušavate da budete uspešniji u svojoj profesiji, verovatno vam boja kose nije prioritet. Izgradnja veštine u izabranoj industriji je najvažnija. Ali možda ipak ima nečeg u tome da određene boje kose podstiču samopouzdanje koje vam daje dodatni podsticaj da svoju karijeru podignete na viši nivo.

Ako želite da osigurate poziciju generalnog direktora, na primer, možda bi trebalo da zakažete termin kod svog frizera, jer statistika pokazuje da svetlija kosa predstavlja savršen dodatak uz poslovno odelo. Dženifer Berdal i Natalija Alonso, istraživačice sa poslovne škole Sauder, Univerziteta Britanske Kolumbije, istražile su ovaj fenomen i otkrile da postoji jasan obrazac svetle kose.

Skoro polovina generalnih direktorki kompanija sa indeksa "S&P 500" (500 najboljih firmi u SAD) su plavuše.
Samo 2 posto svetske populacije ima prirodno plavu kosu, i taj procenat se samo neznatno menja kada se posmatraju samo stanovnici Sjedinjenih Američkih Država. Ali očigledno je da mnoge od tih plavokosih žena preuzimaju liderske uloge. Ili bar imaju frizera koji ih učini dovoljno prirodnim da izgledaju uverljivo u toj ulozi.

Prema analizi iz 2016. godine, više od jedne trećine senatorki (35%) i 48% generalnih direktorki, što je gotovo polovina kompanija iz "S&P" indeksa - su plavuše. To je statistika vredna pažnje kada se uzme u obzir broj ljudi na tim pozicijama. Ali tu se priča ne završava. Postoji i „neproporcionalan broj“ rektorki univerziteta koje takođe imaju taj zlatni sjaj u kosi.

Ilustracija; Foto: Eugene Partyzan/Shutterstock

Berdal je prva primetila ovaj obrazac. „To mi je postalo očigledno na jednoj konferenciji na "Harvard Business School", gde je većina govornica imala plavu kosu“, napisala je na svom blogu. Nakon tog otkrića ne iznenađuje da se obrazac može pratiti i u savremenim primerima, čak i u slučajevima kada žene nisu prirodno plave. I žene sa ofarbanom i sa prirodno plavom kosom uspevaju u ulogama koje zahtevaju određeni oblik liderstva.

I Sandra Dej O'Konor, prva žena sudija Vrhovnog suda, i Hilari Klinton, prva predsednička kandidatkinja, imaju prepoznatljivu plavu kosu. Zanimljivo je da se ova pristrasnost prema plavušama ne odnosi na njihove muške kolege. Zapravo, samo 2% muških generalnih direktora su plavokosi.

Plava kosa kao simbol moći povezana je sa estetskom pristrasnošću prema ženama. Dakle, da li to znači da ljudi zaista više vole plavuše? Pa, da, ali ne zato što boja kose sadrži tajnu profesionalne uspešnosti. Verovatnije je da se zapravo radi o rodnoj pristrasnosti.

Berdal je pretpostavila da percepcija plavuša kao lepših, seksepilnijih i mlađih igra glavnu ulogu u tome zašto toliko žena sa plavom kosom deluje sklono napredovanju. Takođe je istakla da se plavuše često doživljavaju kao ljubaznije i toplije, u stilu „dobre veštice Glinde“, što ih čini manje pretećim i stoga prihvatljivijim u pogledu deljenja sale za sastanke sa muškarcima.

Ona je to sažeto objasnila rekavši: „Žene koje zadovoljavaju ideal ženstvenosti u severnoameričkoj kulturi — da budu bele, privlačne, mlade i popustljive, verovatnije će postići lidersku poziciju nego one koje su manje ‘idealne’, čak i ako ti ideali nemaju mnogo veze sa (ili su čak u obrnutoj vezi sa) kompetentnošću.“

Da li to znači da plavokose žene nisu sposobne vođe? Apsolutno ne. Ali znate ko još jeste sposoban? Brinete, crvenokose, žene sede kose. Žene su sposobne. Tačka. Nemojte menjati boju kose misleći da će vam to doneti prednost. Umesto toga, moramo promeniti svet i njegova zastarela shvatanja.

Povezane vesti