Kada birate sedište u avionu, možda vam se učini primamljivim da uzmete mesto pored izlaza za slučaj nužde zbog dodatnog prostora za noge. Ipak, važno je znati da će vas stjuardesa gotovo sigurno pitati da li zaista želite da sedite na tom mestu.

Razlog je što su ta mesta rezervisana za putnike koji su sposobni da pomognu u slučaju hitne evakuacije, pa će vas pitati da li ste spremni da preuzmete tu odgovornost.

Pokušaji nasilnog otvaranja vrata za hitni izlaz u avionima postali su, čini se, popularan trik onih koji žele da izazovu incidente na visini od devet hiljada metara. Sada su stručnjaci za vazduhoplovstvo objasnili šta se zapravo dešava kada "buntovnici" pokušaju da aktiviraju vrata koja vode "u nebo", prenosi New York Post.

Vrata u vazduhu ne mogu da se otvore

Dan Bab, doktor nauka, bivši pilot i sadašnji stručnjak za bezbednost u vazdušnom saobraćaju, objasnio je da će otvaranje vrata za hitni izlaz dok je avion na tlu izazvati aktiviranje vrata i sigurnosnog tobogana. To se dešava jer je pritisak vazduha unutra i spolja jednak, pa putnici mogu da oslobode mehanizam za zaključavanje. Iako to obično rade stjuardese u vanrednim situacijama, poznato je da su i nepromišljeni putnici i članovi posade ponekad aktivirali tobogane bez razloga.

U decembru, let u Španiji morao je da bude evakuisan nakon što je panični putnik otvorio tobogan za evakuaciju dok je avion stajao na pisti. Samo mesec dana kasnije, nespretan član posade British Airwaysa napravio je štetu od čak 122 hiljade dolara kada je slučajno aktivirao tobogan.

A šta ako pokušate da otvorite vrata tokom leta?

Apsolutno ništa se neće desiti. Zbog velike razlike u pritisku između unutrašnjosti i spoljašnjosti aviona, vrata se drže zatvorena kao da su zapečaćena čepom.

„Pritisak vazduha unutar kabine je znatno viši nego spolja“, objašnjava Bab. „Zato je otvaranje vrata u vazduhu izuzetno teško.“

Prvi oficir American Airlinesa, Stiv Šajbner, izjavio je da bi za otvaranje vrata tokom leta bilo potrebno imati snagu za podizanje 11 tona, navodi časopis "Travel + Leisure".

Šta bi se desilo kad bi vrata ipak nekako bila otvorena?

U tom gotovo nemogućem slučaju, došlo bi do naglog gubitka pritiska, pale bi maske sa kiseonikom, a pilot bi morao da naglo spusti avion na visinu od oko 4.000 metara u roku od četiri minuta, objašnjava Bab.

Dodatno, postoji mehanizam za zaključavanje vrata koji se automatski aktivira kada avion dostigne određenu brzinu na pisti – tada je gotovo nemoguće ručno otvoriti vrata sve dok se letelica ponovo ne uspori na zemlji.

Mehanizam koji štiti nebo

Savezna uprava za civilno vazduhoplovstvo SAD (FAA) još od 1972. godine zahteva da svi putnički avioni budu opremljeni ovim sigurnosnim mehanizmom – kao odgovor na talas otmica aviona tokom 1960-ih i 1970-ih.

Ipak, uprkos svim merama, to nije sprečilo nepromišljene putnike da pokušaju da manipulišu vratima tokom leta. U gotovo svim slučajevima, ovakvi pokušaji rezultiraju preusmeravanjem leta i hapšenjem osobe koja je pokušala da ih otvori.

Povezane vesti