Bilo da birate svoj prvi automobil ili menjate postojeći, suočeni ste sa dilemom koja muči većinu kupaca – da li se više isplati investirati u potpuno novo vozilo ili se odlučiti za provereno polovno rešenje? Iako se na prvi pogled može učiniti da polovni automobil uvek predstavlja jeftiniju opciju, postoje brojni faktori koji utiču na ukupnu isplativost obe varijante.

Savremeni izazovi tržišta automobila

Tržište novih automobila poslednjih godina suočeno je s velikim izazovima – od nestašice čipova i kašnjenja u isporukama, pa sve do naglog rasta cena sirovina, goriva i transporta. Posledica toga je vidljiva u krajnjoj ceni koju plaća kupac – prosečna cena novog automobila u Evropi premašila je 33.000 evra, dok su cene u Srbiji za vozila srednje klase između 18.000 i 35.000 evra. Osim toga, zbog smanjene dostupnosti modela na lageru, mnogi kupci se suočavaju s dugim rokovima isporuke, često i do šest meseci. Polovni automobili, s druge strane, dostupni su odmah, ali njihova cena je takođe porasla, posebno za mlađe modele i popularne marke.

Rast cena: Šta utiče i šta očekivati?

U poređenju s prethodnim godinama, cene i novih i polovnih vozila beleže rast između 10% i 25%, u zavisnosti od modela i tržišnog segmenta. Novi automobili su skuplji zbog napredne tehnologije, ekoloških normi (EURO 6 i nove EU7 regulative), sistema za pomoć vozaču i skupljih delova. Kod polovnih vozila, dodatni pritisak stvara visoka potražnja i ograničena ponuda dobrih primeraka bez oštećenja ili velike kilometraže. Stručnjaci prognoziraju da će se u drugoj polovini 2025. godine tempo rasta cena usporiti, ali se ne očekuje značajnije pojeftinjenje.

Brojke govore: Polovni automobili i dalje dominiraju

Statistički podaci potvrđuju da i dalje većina građana Srbije bira polovni automobil. Tokom 2024. godine, čak 74% svih kupljenih vozila u Srbiji bili su polovni automobili, dok je samo 26% pripalo novim vozilima. Ovakav odnos pretežno je posledica platežne moći domaćih kupaca, ali i činjenice da se dobar polovan automobil može kupiti za upola manju cenu od novog. Međutim, polovna vozila često sa sobom nose nepoznate istorije servisiranja, skrivena oštećenja i dodatne troškove u prvim mesecima korišćenja. Kupovina novog automobila, iako skuplja, donosi bezbednost, garanciju i tehničku pouzdanost.

Kredit ili keš: Kako finansirati novu kupovinu?

Sve više kupaca se odlučuje da vozilo finansira putem auto kredita ili lizinga. Banke i finansijske kuće nude različite modele, u zavisnosti od vrste vozila, statusa kupca (fizičko ili pravno lice) i roka otplate. Tipični auto kredit u Srbiji podrazumeva učešće od 20%, ročnost od 3 do 7 godina i kamatnu stopu od 6% do 10%. Lizing je posebno atraktivan za preduzetnike i firme jer omogućava poreske olakšice i laku zamenu vozila nakon isteka ugovora. Neki dileri nude i dodatne pogodnosti, poput nižih kamata za modele na akciji, grejs perioda ili poklon paketa osiguranja i servisa.

Ukoliko se odlučite za polovno vozilo, dostupni su i tzv. keš krediti koji nisu namenski, ali omogućavaju brzu realizaciju. Važno je, međutim, imati u vidu da polovni automobili retko dolaze sa garancijom, pa je preporučljivo planirati i dodatna sredstva za popravke, registraciju i eventualne tehničke preglede. Takođe, sve više kupaca bira modele iz „proverenih izvora“ – sertifikovane prodavce polovnih vozila sa garantovanom kilometražom i istorijom održavanja.

Nova očekivanja za ostatak 2025. godine

Tržište automobila u Srbiji, ali i u regionu, pokazuje prve znake stabilizacije. Najveći proizvođači planiraju da u narednim mesecima predstave nove, cenovno dostupnije modele, posebno u segmentu malih gradskih automobila i električnih vozila. Takođe, zbog rasta konkurencije, očekuju se i dodatni popusti, besplatna dodatna oprema i bolji uslovi otplate. Na tržištu polovnih vozila, povećava se broj vozila iz zapadnoevropskih zemalja, ali će tehnički zahtevi (EU regulativa o emisijama) postati stroži, što može dovesti do skuplje registracije starijih vozila.

Sve u svemu, kupci koji planiraju kupovinu do kraja godine trebalo bi da pažljivo analiziraju ne samo cene, već i dugoročne troškove održavanja, dostupnost delova i mogućnosti prodaje u budućnosti. Strateški pristup i dobra informisanost ostaju ključ uspešne kupovine.

U današnjim uslovima, dilema između novog i polovnog automobila više nije jednostavna računica na papiru, već kompleksna odluka koja zahteva sagledavanje šire slike. Svaka opcija ima svoje prednosti i nedostatke, a pravi izbor zavisi od vaših potreba, budžeta i dugoročnih ciljeva. Kvalitetna priprema i realna procena sopstvenih mogućnosti osiguraće da i novi i polovni automobil postanu investicija bez stresa.

Povezane vesti