Pojedini ljudi zadržavaju odeću pokojnika, dok drugi ipak ne žele da je zadrže. Da li postoji neko (nepisano) pravilo i kakvi su običaji, otkrio je u emisiji "150 minuta" etnolog i antropolog Aleksandar Rependžić:

- U srpskoj kulturi, u narodnoj religiji sama odeća ima jako magijsko dejstvo. Sama košulja koja se daruje, odeća za dete i sve ostalo jesu u našoj kulturi magijski rituali. Ali svakako moramo da znamo da se sama pokojnikova odeća u različitim kulturama daruje. Tako na primer, u vlaškoj, na 40 dana, daruje se pokojnikova odeća i onda onaj ko prima odeću predstavlja samog pokojnika na daći. Toga nema na primer u srpskoj kulturi. Na daće od pola godine, godinu dana, onda se daruje nova odeća, kupuje se specijalno za tu priliku - kaže Aleksandar i dodaje:

- Takođe, odeća u narodnoj religiji, kod Srba, ali isto i kod Vlaha, kao što rekoh ima taj magijski aspekt i onda nije dobro sahraniti tuđu odeću sa pokojnikom, jer se na taj način veruje da će ta osoba čija je to odeća biti zavezana ili će biti bolešljiva i ostalo. 

Cipele

- Cipele u pogrebnim običajima i te kako imaju veliku ulogu. Kod Vlaha pokrov ne ide preko cipela, kako bi mogao pokojnik da hoda na onom svetu - kaže Aleksandar.

Šta je još on otkrio, pogledajte u snimku:

Povezane vesti