Filmski genije i njegovo nasleđe

Alfred Josef Hičkok (13.8.1899. – 29.4.1980.), poznat kao "Majstor napetosti", ostavio je neizbrisiv trag u istoriji filma. Tokom gotovo šezdeset godina karijere režirao je više od 50 značajnih filmova, među kojima su “Psycho”, “Vertigo”, “Rear Window”, “The Birds”, “North by Northwest” i “Notorious” . Njegov stil - kombinacija preciznog kadriranja, psihološke dubine i majstorskog građenja tenzije ostaje uzor generacijama autora.

Iako nikada nije dobio Oskara za režiju, njegovi filmovi su zajedno osvojili čak 46 nominacija za tu nagradu. Tokom života, Hitchcock je dobio i druga prestižna priznanja, među kojima su BAFTA Fellowship (1971), AFI Life Achievement Award (1979) i viteški čin koji mu je dodeljen iste godine.

Složenost odnosa s glumcima

Poznat je po izjavi da "glumci treba da se tretiraju kao stoka" – opaska koja je izazvala brojna preispitivanja njegovog stava prema saradnicima. Njegove tehnike režije često su uključivale psihološku manipulaciju i kontrolu: prisiljavao je glumce na iscrpljujuće probe ili ih čak fizički vezivao da bi iz njih izvukao željeni učinak. S druge strane, bio je poznat i po specifičnom smislu za humor - neki ga nazivaju "sadističkim podmesivačem": pravio je šale koje su, ponekad, prelazile granicu “bezazlene” zabave. 

Skandali sa Tipi Hedren

Početkom 1960-ih, na snimanju filmova "The Birds" i "Marnie", Hičkok je razvio opsesivnu i uznemirujuću vezu s tada mladom i neiskusnom glumicom Tipi Hedren. Kako je kasnije opisala u svojoj autobiografiji "Tippi: A Memoir" iz 2016. godine, reditelj je pokazivao krajnje kontrolisano i posesivno ponašanje – zabranjivao je drugim članovima ekipe da joj se obraćaju, pratio je njeno kretanje i van seta, analizirao njen rukopis, a čak je postavio i skriveni prolaz iz svog ureda direktno u njen garderober.

Hedren tvrdi da je jednom prilikom, dok su bili u njegovoj limuzini, pokušao da je na silu poljubi. Tokom snimanja čuvenih scena s pticama, kako navodi, Hičkok je koristio žive ptice koje su bile pričvršćene elastičnim trakama za njeno telo, a potom bacane na nju, što je izazvalo njen fizički i emocionalni slom.

Nakon što je odbila njegove seksualne namere, usledila je odmazda – primorao ju je da ostane pod ugovorom, time blokirajući sve ponude i onemogućavajući joj dalju karijeru, sve dok je, tek posle dve godine, nije oslobodio ugovorne obaveze.

Ovi događaji kasnije su prikazani u filmu "The Girl" iz 2012. godine, koji je ponovo otvorio raspravu o granicama moći i zloupotrebi položaja u filmskoj industriji.

Povezane vesti