Pit Hačison, bivši kapetan kompanije Virgin Atlantic, rekao je da premeštanje putnika iz jednog dela aviona u drugi može da izazove da se avion ponaša na nepredvidivo opasan način tokom poletanja i sletanja, piše Dejli Mejl.

Hačison, koji je radio u avio-industriji 40 godina, objasnio je da je trup aviona "poput klackalice" i da mora da bude opterećen tako da se "nos" aviona ne naginje ni previše nagore ni nadole.

"Ako putnici počnu da menjaju sedišta, naročito u većem broju i na neplanirane lokacije, to može značajno da utiče na ravnotežu aviona", rekao je pilot za The Independent.

Avio-kompanije izračunavaju ravnotežu svojih aviona tako što upoređuju ukupnu težinu letelice, uključujući putnike, prtljag i teret sa njenom maksimalnom težinom za poletanje, obezbeđujući da težište ostane u okviru bezbednih granica.

Ovo se postiže korišćenjem unapred izračunatih prosečnih težina za putnike i ručni prtljag, a zatim raspoređivanjem putnika, tereta i kofera pre poletanja radi održavanja stabilnosti.

Ako izračunata ravnoteža nije u granicama, posada može da napravi prilagođavanja, kao što je pomeranje putnika ili preraspodela tereta.

Nepravilno raspoređen teret ili previše ljudi u jednom delu aviona mogu da utiči na performanse i upravljanje letelicom.

U jednoj situaciji je posebno opasno

Čak i ako pilot ima stotine sati leta na istom tipu aviona, nejednaka raspodela težine može dovesti do problema.

"Vaša tačna pozicija u kabini jedan je od faktora koji ulazi u proračun stabilnosti aviona", rekao je Hačison.

"Tokom leta možete da se krećete, pa čak i da promenite sedište uz dozvolu, ali za poletanje i sletanje morate da budete na svom dodeljenom mestu", kaže on.

Ipak, postoje avio-kompanije koje funkcionišu po principu "ko prvi, njegovo mesto".

Prema rečima bivšeg kapetana, promena sedišta postaje ozbiljan bezbednosni problem samo kada je avion popunjen manje od 80 odsto.

Na manje punim letovima, posada će uvek rasporediti putnike tako da se održi pravilno težište aviona.

Povezane vesti