Možda ste nekada primetili da sigurnosni pojas na suvozačevom sedištu ima malu platnenu omču u blizini kopče, dok je na vozačevoj strani nema. Ovo nije greška u dizajnu - naprotiv, postoji vrlo konkretan razlog za ovu razliku.

Naime, pojasevi za vozača i suvozača nisu identični. Suvozačev pojas ima dodatak poznat kao „omča za upravljanje energijom“. Njena funkcija je da se pod velikim opterećenjem, recimo, prilikom sudara, delimično pokida. Time se pojas malo produžava, čime se smanjuje naglo zatezanje tela i ublažava udar. Na taj način, omča pomaže da se umanji rizik od ozbiljnijih povreda, ali i da se izbegne pucanje pojasa usled prevelikog pritiska.

Pored bezbednosne uloge, ova omča ima i praktičan zadatak: kada na suvozačevom mestu nema nikoga, sprečava da metalna kopča tokom vožnje udara o plastiku i unutrašnjost automobila, ali i pomaže da kopča ostane na lako dostupnoj visini.

Kod vozačevog pojasa, ovaj dodatak nije potreban. Vozačevo sedište je uvek u upotrebi, položaj pojasa je precizno podešen prema volanu, sedištu i vazdušnom jastuku, a kopča se redovno koristi. Zato se na toj strani koristi plastični graničnik umesto platnene omče - dovoljno da sve ostane funkcionalno i sigurno bez dodatnih elemenata.

Još nekoliko zanimljivosti o sigurnosnim pojasevima

Iako deluju jednostavno, sigurnosni pojasevi su rezultat decenija razvoja i testiranja. Svaki njihov deo ima svoju svrhu, a razlike koje postoje između pojaseva vozača i suvozača nisu slučajne, već pažljivo osmišljene.

Na primer, platnena omča na suvozačevom pojasu često se kombinuje sa tzv. pametnim zatezačem - mehanizmom koji u deliću sekunde reaguje pri sudaru i dodatno zateže pojas, čime se smanjuje pomeranje tela unapred. Nakon toga, omča se delimično pokida kako bi ublažila silu i zaštitila grudni koš i karlicu putnika.

Takođe, mnogi noviji automobili imaju limitator sile zatezanja, koji sprečava da pojas previše stegne telo tokom udesa, čime se dodatno smanjuje mogućnost povreda.

Zanimljivo je i to da testiranja sigurnosnih pojaseva uključuju precizne lutke sa senzorima koji mere pritisak, silu, položaj tela i druge parametre kako bi se obezbedilo da svi elementi pojasa, uključujući i omču, funkcionišu u skladu sa najstrožim bezbednosnim standardima.

Na kraju, jedna korisna preporuka: Ako primetite da je omča na pojasu oštećena, nikako je nemojte zanemariti. Iako deluje kao nebitan detalj, ona ima važnu zaštitnu ulogu. U tom slučaju najbolje je posetiti servis i proveriti da li je neophodna zamena pojasa.

Povezane vesti