Dlake na licu kod ljudi su seksualno dimorfna karakteristika; izraženije su kod muškaraca nego kod žena. A da li ste se ikada zapitali kojoj svrsi one služe?

S obzirom na to da su ljudi, kao i drugi primati, društvena bića koja funkcionišu u grupama različitih veličina, sa društvenim organizacijama na više nivoa, postoji dobar argument da brada može pomoći u signaliziranju statusa među muškarcima, ali i u privlačenju žena.

Istaknuto mesto u muškoj modi

Tokom poslednjih nekoliko godina, brade zauzimaju važno mesto u muškoj modi. Ono što je ranije smatrano privremenim povratkom hipsterskog trenda iz kasnih 2000-ih, sada je postalo dominantna karakteristika muškaraca širom sveta.

Ali bez obzira na to da li mislite da su brade privlačne ili ne, muškarci imaju različite razloge zašto ih neguju.

Novo istraživanje je pokazalo da posedovanje brade može biti povezano sa određenim društvenim motivima koji se odnose na status, ali i da ukazuje na posvećenost porodici.

Imati bradu, na primer, može pomoći u proceni nečijih godina, dominacije i mesta u grupi. Ovaj argument o ukrasu na licu sugeriše da muškarci mogu svesno da upravljaju količinom i oblikom dlaka na licu kao delom strategije samopromocije.

Psihološki faktori

Međutim, ovakva nega zahteva određene troškove, kako finansijske (muška kozmetička industrija i dalje raste), tako i vremenske i trudbeničke. Dakle, koji psihološki faktori motivišu muškarce da puštaju i održavaju bradu?

To je bilo pitanje koje je pokrenulo istraživače sa Univerziteta Šlezija u Poljskoj i Univerziteta u Padovi u Italiji.

– Dosadašnje studije su pokazale da muškarci sa različitim tipovima dlaka na licu poseduju različite osobine povezane sa osnovnim društvenim motivima – navodi se u studiji.

Ipak, istraživanja o percepciji dlaka na licu kod muškaraca daju mešovite rezultate i postoji potreba za dodatnim istraživanjima kako bi se ta dvosmislenost razjasnila.

Na primer, ljudi bradate muškarce doživljavaju kao zdravije i bolje borce, što može ukazivati na motivaciju vezanu za izbegavanje bolesti i samoodbranu.

Takođe se smatraju pouzdanijima i prijateljski nastrojenima, što može odgovarati afilijativnim društvenim interesima.

Motivi povezani sa statusom

Ali bradati muškarci se mogu doživljavati i kao agresivniji i dominantniji, što može ukazivati na motive povezane sa statusom.

Pored toga, istraživanje je pokazalo da ljudi smatraju da muškarci sa dlakama na licu imaju izraženije roditeljske sposobnosti, što ukazuje na potencijalne porodične motive.

Sve u svemu, tim je otkrio da muškarci sa više dlaka na licu više vrednuju dugoročne veze i da su više zainteresovani za brigu o porodici u poređenju sa onima koji imaju manje dlaka na licu.

– Prethodna istraživanja su pokazala da posmatrači imaju tendenciju da bradate muškarce doživljavaju kao one sa izraženijim roditeljskim veštinama – objašnjava tim.

Fokusiranje na porodicu

Dodaju da „muškarci mogu koristiti veću količinu dlaka na licu kao signal drugima da su njihovi društveni motivi usmereni na dugoročne romantične veze i porodicu”.

Takođe su otkrili da kod obrijanih muškaraca motiv za nalaženje partnerke često ide ruku pod ruku sa većom željom da im brada bolje raste, što dodatno potvrđuje ovu tezu.

Zanimljivo je da muškarci koji su prijavili veću takmičarsku motivaciju nisu imali više dlaka na licu. Takođe, stres nije bio izraženiji kod muškaraca sa više brade – dakle, rast brade nije pokušaj da se nadoknade drugi aspekti muškosti.

– Mešavina afilijativnih i takmičarskih motiva povezana sa željom za poboljšanjem rasta dlaka na licu sugeriše da muškarci žele da se predstave kao pouzdani saveznici i prijatelji – zaključuju autori.

Uverenja, a ne stvarna motivacija

Ipak, studija ima i svoja ograničenja. Autori tvrde da bi buduća istraživanja trebalo da se više posvete raznolikosti tipova dlaka na licu i načinu na koji ih muškarci oblikuju.

Studija se takođe oslanjala na samoprocenu učesnika, što znači da su mogli iznositi svoja uverenja, a ne nužno prave motive.

Ipak, ova studija je prva koja istražuje motivaciju za poboljšanje rasta dlaka na licu kod muškaraca i pruža nove uvide u to zašto su brade danas u modi.

Težnja za ostvarivanjem osnovnih društvenih motiva

– Pretpostavili smo da bi težnja muškaraca za ostvarivanjem osnovnih društvenih motiva mogla da se ispolji kroz povećano interesovanje za poboljšanje rasta dlaka na licu – objašnjava tim.

U istraživanju je učestvovalo 414 muškaraca uzrasta od 18 do 40 godina. Učesnici su davali podatke o stanju svojih dlaka na licu i popunjavali upitnike o motivaciji za puštanje brade, društvenim motivima, stresu vezanom za rodne uloge i konkurenciji među muškarcima.

Da bi procenili osnovne društvene motive ispitanika, naučnici su ih zamolili da ocene važnost sledećih aspekata: samoodbrana, izbegavanje bolesti, pripadnost grupi, traženje statusa i pronalaženje partnera.

Povezane vesti