Šta obavezno proveriti pre odlaska na tehnički pregled motora i mopeda?
I da, godina proleti jako brzo, registracija je ponovo na vidiku. Tokom godine ne razmišljamo puno o registraciji i promenama koje u međuvremenu nastupe. Zato savetujemo da pre odlaska na tehnički pregled i registraciju motora istražite da li je došlo do nekih izmena.
Foto: Klijent/Promo
08.03.2023.|08:44
Izvor: PR
Podeli:
Poslednjih godina došlo je do većih promena na polju tehničkih pregleda, dosta je rigoroznije i ceo sistem je unapređen i sinhronizovan. U suštini, izemene su uglavnom vezane za način pregleda, odnosno za rad samog centra. Onaj deo vezan za ispravnost vozila je uglavnom ostao isti, samo malo rigorozniji.
U nastavku teksta daćemo vam sve potrebne informacije o poslednjim izmenama u zakonu, i na koje stvari posedno da obratite pažnju kako bi uspešno prošli tehnički pregled.
Izmene u zakonu koje su nastupile od 2019. godine
Svi koji su do sada vozili motore ili mopede, već su prošli tehnički pregled po novom zakonu. Ali kratko ćemo se osvrnuti na ovaj deo, za nove vozače motora i mopeda koji nisu u to upućeni.
Od 2019. godine stupile su na snagu nove izmene u zakonu vezanom za tehničke preglede svih vozila, pa samim tim i motora, odnosno mopeda. Razlika između ove dve kategorije je samo u brzini kretanja, mopedi su oni modeli koji ne mogu da razviju brzinu veću od 45km/h.
Pre ovih izmena za mopede je postojala trajna registracija, sada je ona ograničena na 6/12 meseci kao i za motore/motocikle. Da bi registrovali kao moped, potrebno je doneti dokaz da ne prelazi gore spomenutu brzinu. U tom slučaju dobićete žutu tablicu.
Cena registracije na 6 ili 12 meseci je identična, razlika je samo u ceni osiguranja. Tako da se više isplati registracija na godinu dana, imajući u vidu i klimatske promene koje dozvoljavaju vožnju skoro čitave godine.
Kako sada izgleda tehnički pregled motora i mopeda u praksi?
Procedura je generalno ista kao i pri tehničkom pregledu automobila. Identične stavke pri proverama uključene su i u ovom slučaju. Jedina je razlika u minimalnom trajanju pregleda, kod automobila je 30 minuta, dok je tehnički pregled motora i mopeda minimum 15 minuta.
Ovo su elementi koji se pregledaju pre svake registracije:
- uređaja za upravljanje;
- uređaja za zaustavljanje;
- svetlosnih i svetlosno-signalnih uređaja;
- uređaja koji omogućavaju normalnu vidljivost;
- uređaja za davanje zvučnih znakova;
- uređaja za kontrolu i davanje znakova;
- uređaja za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova;
- uređaja za oslanjanje;
- uređaja za kretanje;
- elektro-uređaja i instalacija;
- pogonskog uređaja - motora;
- uređaja za prenos snage - prenosnog mehanizma;
- delova vozila od posebnog značaja za bezbednost saobraćaja;
- opreme vozila.
Motor na tehničkom pregledu mora posedovati sve komponetnte kao kada je bio u fabričkom stanju
Iskustvo vozača na tehničkim pregledima širom Srbije u poslednje 3 godine dalo nam je dosta korisnih informacija. Ukoliko sve ove stvari rešite, možete biti sigurni da ćete proći pregled bez problema.
U suštini, na tehničkom pregledu važno je da vozilo bude u celosti. Bez nadgradnji i bilo kakvih improvizovanih dodataka koje nije predvideo proizvođač. Šta to znači? Svi delovi i uređaji moraju biti postavljeni i funkcionalni kao pri izlasku iz salona. Ne smete ništa nadograđivati, budžiti kako mi to volimo da kažemo.
Svaki centar za tehničke preglede ima kompletnu bazu svih modela motora i mopeda sa bitnim informacijama i slikama. Da bi prošli pregled, po specifikaciji i izgledu vozilo mora biti identično kao u njiovoj bazi. Postoje situacije kada vam je dozvoljeno da nešto izmenite, ali za to morate imati atest.
Foto: Klijent/Promo
Proverite ove stvari na motoru pre odlaska na tehnički pregled
Kada sve saberemo i oduzmemo, dolazimo do nekoliko najbitnijih elemenata na koje posebno morate obratiti pažnju. Navešćemo vam stvari koje svi proveravaju i koje su najbitnije kako bi uspešno prošli pregled.
Pre odlaska na tehnički pregled obavezno ispravite sledeće stavke:
- izduvni sistem mora biti fabrički, ukoliko ste vršili neke promene one moraju biti atestirane;
- ukoliko fabrički poseduje blatobran, morate ga imati na pregledu i najčešće se na njemu nalaze tablice;
- tablice moraju biti osvetljene i da se nalaze na predviđenom mestu, u većini slučajeva na blatobranu;
- česti problemi vezani su za osvetljenje, nije dozvoljeno korišćenje svetala koje nisu fabričke, takođe vodite računa da svetla imaju desni snop duži (kod modela iz Engleske i Australije je suprotno);
- boja pokazivača pravca mora biti amber žuta, često je kod modela iz Amerike drugačije boje;
- gume i diskovi moraju biti fabrički, ako ste nešto menjali za to morate imati atest;
- motor ne sme biti nadograđen, potrebno je ukloniti sve torbe/kofere i druge dodatne koji nisu fabrički postavljeni i za koje nemate atest.
Gde uraditi tehnički pregled motora?
Sada kada smo vam objasnili kako da se pripremite, imamo još neke korisne informacije za kraj. Danas je najjednostavniji način da uradite tehnički pregled u centrima koji imaju sve usluge na jednom mestu.
Centar za tehničke preglede DON možete pronaći u Beogradu na adresi Viline Vode 47, a imaju poslovnice na još dve adrese. Imaju veliki broj tehnoloških linija, mogu dosta pregleda dnevno da obave, pa je rezervacija termina moguća i par dana unapred.
Kod njih završavate kompletnu registraciju za svega 1-2h. Kontrolori su iskusni motoristi, koji će razumeti svaki Vaš problem. Imaju servis, ukoliko ste propustili da neki kvar rešite pre pregleda, kompletnu administrativnu služnu i platni promet. Izdaju vam novu registracionu nalepnicu na licu mesta.
Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja,
stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.
Astro prognoza za period od 26. maja do 1. juna: Jedan horoskopski znak upada u period EMOTIVNIH OSCILACIJA sa partnerom, a ko će imati problem sa spavanjem?
Neki ljudi jednostavno imaju tu posebnu iskru koja ih čini neodoljivima. Njihovo prisustvo pleni, njihov osmeh zrači toplinom, a reči su kao melodija koja očarava sve oko sebe.