Jedete pahuljice SVAKI DAN ZA DORUČAK? To i nije tako dobra ideja...

U nastavku vam objašnjavamo zašto to nije tako dobra odluka.

Izvor: Klix.ba/N.O.  |  
Ilustracija Foto: Anna_Pustynnikova/Shutterstock
Ilustracija Foto: Anna_Pustynnikova/Shutterstock
.

Svakodnevno konzumiranje jedne činije vaših omiljenih žitarica za doručak može povećati rizik od demencije, pokazuju istraživanja.

Naučnici su otkrili vezu između visokog nivoa tiamina – vitamina koji se obično dodaje žitaricama za doručak – i kognitivnog pada. Jedna od 10 osoba koja doživi blago kognitivno oštećenje razvije demenciju, prema istraživanju Alchajmerove bolesti u Velikoj Britaniji.

Tiamin, poznat i kao vitamin B1, pomaže u pretvaranju hrane u energiju i održava zdravlje nervnog sistema. Vaše telo ga ne proizvodi samo, ali obično možete dobiti sve što vam je potrebno od vitamina iz ishrane. Prirodno se nalazi u nekim namirnicama, dodaje se u druge i prodaje se i u obliku dodataka. On se često dodaje u žitarice kao što su kukuruzne pahuljice i mlevene pahuljice, kao i u hleb i mlečne formule za bebe.

Istraživanja su ranije povezivala nedostatak tiamina sa neurološkim problemima poput kognitivnog pada. Nova studija objavljena u časopisu "General Psychiatry" takođe povezuje veći unos tiamina sa kognitivnim padom, posebno kod ljudi koji su imali visok krvni pritisak ili su bili gojazni.

Istraživači sa medicinskog univerziteta Anhui u Hefeiju u Kini, pogledali su podatke iz kineskog istraživanja zdravlja i ishrane. Oko 3.000 odraslih osoba, u proseku starosti od 63 godine, naveli su svoj režim ishrane i ponovili testove kognitivnih funkcija - oni su uključivali pamćenje reči i izazove u obliku brojeva.

Kako su istraživači pratili učesnike nakon otprilike pet godina, otkrili su vezu između potrošnje tiamina i pada rezultata kognitivnih testova. Premalo ili previše tiamina može imati štetne efekte, ali istraživači su utvrdili idealnu količinu tiamina između njih.

U proseku, učesnici studije su konzumirali 0,93 mg dnevno. Analiza istraživača pokazala je da je idealna količina bila 0,68 mg dnevno, ali između 0,6 mg i 1,00 mg dnevno ima minimalne rizike. Međutim, svaki 1,0 mg dnevno iznad sigurne granice od 0,68 mg bio je povezan sa padom kognitivnih rezultata od 4,24 poena, a prosečna činija obogaćenih žitarica za doručak sadrži više od 0,68 mg.