Zdravlje

Gojite se, gubite kosu, umorni ste? Možda vam nedostaje selen - ovih 6 simptoma ukazuju na to!

Do nedostatka selena u organizmu, najčešće dolazi zbog ishrane siromašne proteinima, kao i zbog malog unosa ribe i žitarica.

10.05.2020. - 13:00h
Da li vam nedostaje selen?
Da li vam nedostaje selen?foto: Depositphotos/AndrewLozovyi

Selen je veoma snažan antioksidans koji štiti od slobodnih radikala - nestabilnih molekula koji mogu da oštetite telesne ćelije i tako podstaknu nastanak bolesti. Istraživanja su pokazala da selen pomaže u prevenciji raka, srčanih bolesti, reumatoidnog artritisa, astme i drugih hroničnih bolesti.

Pozitivno utiče na mentalno stanje i raspoloženje - istraživanja pokazuju da su osobe s niskim nivoom selena u krvi sklonije depresiji.

Osim ishrane na nivo selena u organizmu utiču i starost osobe i zdravstveno stanje. Teško je zapravo ustanoviti kada je nastupio nedostatak selena, jer ne postoje neki vidljivi simptomi.

1. Gubite kosu
Jedan od najvažnijih zadataka selena jeste pomoć pri pretvaranju postojećeg T4 hormona štitnjače u aktivniji T3, pojašnjava dr Stejsi Smol. Ako nemate dovoljno selena u organizmu, možete primetiti da gubite kosu. Naravno, postoji puno uzroka gubitka kose, ali na vašem lekaru je da otkrije pravi.

2. Umorni ste
Osim gubitka kose još jedan simptom hipotireoze je umor. Moguća posledica je manjak selena koji usporava rad štitnjače. Pre nego što sami sebi postavite dijagnozu, važno je da s lekarom porazgovarate o stilu života i tome da li konzumirate prave namirnice.

3. Gojite se
Kada primetite da se gojite bez nekog vidljivog razloga, dobro je znati šta je uzrok. Opet, potreba štitne žlezde za selenom mogla bi da igra veliku ulogu. Iako dr Smol prvo pogleda prehrambene navike pacijenta kad je u pitanju ovaj problem, proveravanje nivoa selena u organizmu je nešto što će verovatno uraditi. 

4. Ne funkcionišete kao obično
Analizom 55 sprovedenih studija, naučnici su zaključili kako se šansa za nastanak raka smanjuje za 31 posto kod onih ljudi koji imaju visok nivo selena u organizmu, a to se posebno odnosi na rak creva, mehura i prostate.

Druge analize nisu donele još dokaza. Autori su ipak saglasni da suplementi nisu rešenje, već da bi selen trebalo tražiti u hrani.

5. Stalno ste bolesni
Mnogo je razloga zbog kojih možete da se osećate loše, ali manjak selena u organizmu nikako nije dobro rešenje. Bez njega imunološki sistem ne funkcioniše pravilno i može da bude uzrok vašeg lošeg zdravstvenog stanja.

6. Stalno ste pod stresom
Selen je jak antioksidant koji štiti od bolesti i oksidativnog stresa koji veoma šteti ćelijama u celom telu. Naučite kako da se smirite, spavajte dovoljno i krećite se. Ali i pazite na nivo selena u telu.

Kako do selena?
Među najboljim izvorima selena su smeđi šampinjoni, šitake pečurke, plava riba (npr. sardela, tuna, losos, skuša, sleđ) i plodovi mora (ostrige, jastog, morski račići) i celovite žitarice (ovas, ječam, smeđi pirinač).

Značajne količine selena sadrže beli i crni luk, teleća jetra, jagnjetina, ćuretina, piletina, punomasno mleko, semenke suncokreta, brokoli, kupus i kokos.

Izvor: ordinacija.hr