"Poštanska štedionica spremno je dočekala posao isplate osiguranih depozita klijentima Univerzal banke", izjavio je Tanjugu direktor filijale Beograd jedan banke Poštanska štedonica, Gojko Vlaisavljević.

Prema njegovim rečima, građani mogu da podnesu zahteve u 60 ekspozitura banke na teritoriji zemlje, od čega su im samo u Beogradu na raspolaganju 22 ekspoziture, gde će u okviru redovnog radnog vremena klijenti moći da naplate svoja potraživanja.

On je naveo da su u prvim danima moguće gužve na šalterima i izrazio očekivanje da će Štedionica izaći u susret svim klijentima i primiti sve njihove zahteve.

Klijenti Univerzal banke, naglasio je, ne treba da brinu, jer su njihovi depoziti do visine od 50.000 evra po deponentu osigurani i Štedionica će ih isplatiti.
"Agencija za osiguranje depozita obezbedila je dovoljno sredstava i Poštanska štedionica će odgovoriti na svaki zahtev", dodao je on.

Vlaisavljević je istakao da je povećan broj šalterskih službi, navodeći kao primer ekspozituru osam filijale Beograd, gde je oslobođena cela jedna sala samo za isplatu klijenata Univerzal banke, a i sve stručne službe i sektori u banci su angažovani na tom poslu da bi klijentima izašli u susret.

Za sve informacije klijenti mogu da pozovu kol-centar Poštanske štedionice na broj telefona 011/ 2020 292, ili da posete sajt posted.co.rs, kao i da se obrate Agenciji za osiguranje depozita na njihove brojeve telefona, ili stečajnoj upravi Univerzal banke.

Vlaisavljević je napomenuo da klijenti Univerzal banke imaju rok od tri godine od rešenja Privrednog suda, koje je doneto juče, da podnesu zahtev banci isplatiocu za naplatu svojih potraživanja. On je podsetio da je prema Zakonu o osiguranju depozita Agencija za osiguranje depozita u određenom roku dužna da izađe u susret zahtevu klijenta i isplati sredstva, dodavši da ukoliko postoje neke nesuglasice oko visine potraživanja klijenti treba da upute pisanu reklamaciju Poštanskoj štedionici, Agenciji ili stečajnoj upravi Univerzal banke.

Vlaisavljević je kazao da se najbrojniji zahtevi klijenata do sada odnose na isplatu oročene štednje koju su imali u Univerzal banci.
"U ovom slučaju isplaćujemo visinu osiguranog depozita, a ukoliko su zaintersovani, pod opštim uslovima Poštanske štedionice mogu da oroče sredstva i banka će im na licu mesta otvoriti depozitni račun gde će moći da ostave svoja sredstva", naveo je.

Takođe, svi korisnici koji su imali tekuće račune kod Univerzal banke mogu otvoriti tekući račun za uplatu primanja iz radnih organizacija i PIO fonda u bilo kojoj drugoj banci, kao i u Poštanskoj štedionici.

Studentkinja Medicinskog fakulteta Marina Mašin je u Poštansku štedionicu došla kako bi podigla novac od studetskog kredita. Iako je, kako je navela, čekala oko dva sata da dođe na red, cela procedura nije komplikovana.
"Procudera je prilično jedostavna, kao kad podižete novac u banci - potrebna je kartica i neki lični dokument. Zadovoljna sam i nema nikakvih problema", kaže Marina za Tanjug, i dodaje da nije bila zabrinuta za sredstva na računu u Univerzal banci, jer se, nakon što je čula da se banka gasi, putem interneta o svemu detaljno informisala.

Penzionerka Ljiljana Svorcan je došla da se informiše šta će biti sa tekućim računom koji je imala u Univerzal banci.
"S obzirom da sam imala tekući račun u Univerzal banci došla sam da vidim šta ću dalje", navodi ona i dodaje da će verovatno ostati klijent u Poštanskoj štedionici, gde će otvoriti novi tekući račun na koji će prebaciti sva sredstva sa prethodnog.

Klijentkinja Univerzal banke, Slađana, objašnjava da je u petak uveče uobičajeno podigla novac na bankomatu, a već u subotu ujutro kartica joj je bila blokirana.
"I šta sad da radim? Ne želim da nosim sav novac sa sobom, već da kao svi građani mogu da ih podignem na bankomatu, ali kako da imam opet poverenja u neku drugu banku", pita se Slađana.

Nemam od čega da štedim, ali smatram da nije u redu da novac koji mi je potreban za svakodnevni život moram da držim u slamarici, dodaje ona.

Komentarišući činjenicu da u redu ispred šaltera čeka nekoliko desetina građana, među kojima je i ona, Slađana smatra da se tako stvara slika da svi oni imaju puno novca i da su prvenstveno došli da podignu ušteđevinu.

Slom Univerzal banke izazvali najveći dužnici

Suštinski razlog koji je doveo do oduzimanja dozvole za rad Univerzal banci jeste uticaj velikih dužnika na rukovodstvo banke i izostanak adekvatnog nadzora Narodne banke Srbije (NBS) nad tom bankom, izjavio je najveći pojedinačni akcionar Univerzal banke Nebojša Divljan, i najavio tužbu za nadoknadu štete protiv NBS.

Najveći dužnici banke, među kojima su, pre svega, kompanije Farmakom, Beohemija, Interkomerc, "progurali" su svog kandidata Dragana Tomića na mesto predsednika Izvršnog odbora Univerzal banke, rekao je Divljan na konferenciji za novinare u Medija centru.

On je ocenio da je ta banka, iako je i ranije imala poteškoće u poslovanju, doživela slom posle "upada" te interesne grupe u organe banke početkom 2013. godine. Kako je naveo, rukovodstvo banke odobravalo je značajne kredite tim kompanijama, kao i firmama povezanim sa njima, iako je bilo poznato da imaju probleme u poslovanju, kao i da su već bile u limitu izloženosti.

Divljan je najavio da će podneti tužbu za nadoknadu štete protiv NBS koja je, kako je naveo, "grubim nemarom, odnosno nesprovođenjem adekvatnog nadzora, oštetila akcionare". On je kazao da je još u maju 2013. godine NBS poslao obaveštenje da postoje indicije koje upućuju na postupanje Univerzal banke suprotno zakonu, da se kapital "munjevito" smanjuje i tražio vanrednu kontrolu poslovanja.

Napomenuo je takođe da, pošto nije dobio odgovor od centralne banke, niti je, prema njegovim rečima, kontrola obavljena, shvatio da NBS pruža podršku menadžmentu. On je rekao da u Univerzal banci poseduje 12 odsto akcija, i da nijedan drugi akcionar nema učešće veće od 10 odsto.

NBS: Kategorički odbacujemo optužbe Divljana

Narodna banka Srbije (NBS) saopštila je danas da kategorično odbacuje sve optužbe o nesprovođenju adekvatnog nadzora nad Univerzal bankom a.d. Beograd, koje je na račun NBS uputio najveći pojedinačni akcionar Univerzal banke Nebojša Divljan, najavljujući i pokretanje tužbi za nadoknadu štete.

NBS, koja je 31. januara Univerzal banci oduzela dozvolu za rad, smatra da ne postoji pravni osnov za pokretanje tužbi za nadoknadu štete.
"Ističemo da je gospodin Divljan prećutao da je, nakon obraćanja NBS, u maju 2013. godine, kojim ukazuje na određene nepravilnosti u radu banke, u oktobru iste godine obavestio NBS da je povećao svoj akcionarski ulog sticanjem dodatnih akcija čime je stekao pravo na približno 12 odsto glasačkih prava u Univerzal banci", navela je NBS.

Centralna banka postavlja pitanje zašto je povećavao svoj vlasnički udeo, s obzirom na to da je bio dobro upoznat sa finansijskim stanjem banke, kao i sa eventualnom reakcijom NBS u slučaju nepostupanja po njenoj korektivnoj meri.

NBS je potvrdila da je Divljan, kao zamenik predsednika Upravnog odbora Univerzal banke, uputio dopis NBS u maju 2013. godina sa zahtevom da se izvrši vanredna kontrola poslovanja banke i preduzmu mere „... zaštite preostalog akcionarskog kapitala kao i zaštite javnog interesa“.

Na ovaj dopis NBS je odgovorila 26. juna 2013. godine ukazujući da se banka već nalazi pod pojačanim nadzorom NBS i podsećajući da je na osnovu izvršene neposredne kontrole tokom 2012. godine izrekla banci korektivnu meru sa krajnjim rokom za otklanjanje nepravilnosti 30. septembra 2013. godine.

Centralna banka je na taj način ukazala na izlišnost ponavljanja kontrolnog postupka, jer bi to dovelo do nepotrebnog višemesečnog odlaganja postupanja banke prema nalozima NBS.

Dopis Divljana upućen NBS uglavnom je, kako se napominje, sadržao činjenice vezane za loše korporativno upravljanje i nekompetentno rukovođenje bankom pri čemu se direktno ili indirektno naglašava odgovornost pojedinih članova banke.
"Nigde, nažalost, nije dokumentovano šta je sam gospodin Divljan, u svojstvu zamenika predsednika Upravnog odbora i člana Odbora za reviziju banke, preduzeo u cilju zaštite svojih zakonskih i statutarnih prava, kao i zaštite interesa ostalih akcionara banke", predočila je NBS.

NBS napominje da ne raspolaže podacima o njegovim eventualnim inicijativama za intenziviranjem internih kontrolnih aktivnosti, sazivanjem skupštine banke (radi obaveštavanja drugih akcionara), formalnom pokretanju odgovornosti članova Izvršnog odbora, ili predlogom za njihovu smenu.
"Pri tome, naglašavamo da ključni fokus kontrolnih aktivnosti NBS nije zaštita vrednosti akcionarskih uloga i interesa, već pre svega zaštita interesa deponenata i finansijske stabilnosti sistema", podsetila je NBS.

U saopštenju se ističe da NBS stoji na raspolaganju svim nadležnim institucijama i javnosti da dokumentovano obrazloži sve svoje aktivnosti i postupanja i odbacuje pokušaje zamagljivanja činjenica kojima se odgovornost za krah pojedinačnih institucija neprimereno prevaljuje na kontrolni organ, umesto utvrđivanja odgovornosti onih koji su donosili štetne odluke, izvlačili materijalnu korist i naneli materijalnu štetu drugima.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.