Simbol beogradskih gužvi: Gazela slavi rođendan, ali kako je dobila ime?

Kada ga sad pogledate, sigurno ne mislite da je naročito lep ili poseban. Hiljade Beograđana svakodnevno po nekoliko puta prelaze preko njega, a da ga ni ne primate. U vreme kada ćete ovaj most pre vezati za strašne gužve i saobraćajni kolaps nego za lepotu ili neobičnost, teško je i zamisliti da je upravo on jednom bio ponos i dika Beograda.

.

Gazela, najopterećeniji beogradski most, napunilo je 46 godina. Davne 1970. godine njime su prodefilovali Tito i Branko Pešić, tadašnji gradonačelnik Beograda.

Priča kaže da je Gazeli "kumovao" Đorđe Lazarević, predsednik konkursne komisije za gradnju mosta, koji je rekao da je "ovaj most preskočio Savu kao gazela u skoku".

Bio je to veliki dan za Beograd!

Istovremeno su otvoreni objekti bez kojih današnji prestoničani ne bi mogli da zamisle život u ovom gradu - auto-put kroz Beograd (u ono vreme se zvao auto-puta Bratstva i jedinstva) sa Mostarskom petljom, Gazela i Terazijski tunel.

Svečanost je počela na današnjoj Mostarskoj petlji - Tito je presekao vrpcu i kolona vozila je krenula ka mostu Gazela, pa preko Autokomande, Bulevara JNA i Slavije ka Terazijskom tunelu. Bio je to događaj godine!

Međutim, pre ovoga svečanog otvaranja bilo je potrebno testirati velelepnu konstrukciju i državi su u pomoć pritekli pripadnici vojske. Mostom su istovremeno prošli kamioni Jugoslovenske narodne armije natovareni šljunkom i vojni transporteri za balističke rakete.

Prema starom običaju koga se danas verovatno retko ko i seća, na sredini Gazele su stajali gradonačelnik Branko Pešić i glavni projektant profesor Milan Đurić.

Da je most "poklekao", njih dvojica bi to prvi osetili, a priča kaže da je tih dana u Beogradu najpopularnija bila šala o tome da su vozači kamiona pre polaska zajedno sa radnim nalozima dobili i ronilačka odela. Za svaki slučaj!

Naravno, Gazela nije pala i tako je 4. decembra svečano otvoren. Postojano stoji punih 46 godina trpeći i višestruko veća opterećenja od onih za koje je predviđen.

Danas dnevno preko nje pređe više od 165.000 vozila iako je most projektovan za svega oko 40.000. Od puštanja u rad, na njemu je rađena samo jedna rekonstrukcija - 2010. godine kada je uočena pukotina na glavnom nosaču Gazele. Usledila je rekonstrukcija i nakon nje su Beograđani ponovo dobili svoj most.

Gazela u brojkama

– Glavni projektant Gazele bio je Milan Đurić. Gradnju mosta je izvelo preduzeće „Mostogradnja“ iz Beograda, u sradanji sa preduzećem "Goša“ iz Smederevske Palanke.

– Most je kombinacija grede i oluka, dugačak 332 m, a širok 27,5 m. Ukupna širina kolovoza je 21,8m (po tri trake u oba smera, širine 10m sa razdvojnicom od 1,5m).

– Delom dužine mosta postoje i dve pešačke staze širine po tri metra.

– Gazela se iznad Save izdiže 22,8m tokom srednjeg vodostaja.

.

Izvor: Dnevno