ŠTA JE ZDRAVIJE: Sirova ili kuvana hrana - šta dobijamo, a šta gubimo?

Kuvanjem hrani možemo poboljšati ukus, ali visoke temperature menjaju nutritivne vrednosti hrane. Zanimljivo je da se neki vitamini gube kada se hrana kuva, dok drugi postaju dostupniji. Pojedini nutricionisti tvrde da je konzumiranje sirove hrane put ka boljem zdravlju, ali i određena kuvana hrana takođe imaju određene nutritivne prednosti.

Kuvana ili sirova hrana?, foto: lenetstan/Shutterstock
Kuvana ili sirova hrana?, foto: lenetstan/Shutterstock

Ishrana bazirana na sirovoj hrani

shrana bazirana na sirovoj hrani

Iako postoje različiti nivoi ishrane sirovom hranom, svi oni uglavnom uključuju negrejanu, nekuvanu i neprerađenu hranu. Generalno, dijeta sa sirovom hranom sastoji se od najmanje 70 odsto sirove hrane. Dijeta pored sirovog voća i povrća često uključuje i fermentisanu hranu, proklijala zrna, orašaste plodove i semenje.

Mnogi stručnjaci kao sirovu hranu preporučuju pre svega vegetarijansku ili vegansku ishranu, jer vrlo mali broj ljudi konzumira sirove mlečne proizvode, ribu, pa čak i sirovo meso.

Iako je očigledna korist od jedenja sirovog voća i povrća, postoje i potencijalni problemi ako se hranite samo sirovom hranom.

Pristalice prehrane sirovom hranom tvrde da kuvana hrana izaziva stres u telu i može dovesti do nedostatka enzima. Međutim, ne postoje naučne studije koje bi podržale ovu tvrdnju.

Neki naučnici tvrde da je glavna svrha prehrambenih enzima da pospešuju rast biljke – a ne da pomažu ljudima da ih svare.

Ljudsko telo proizvodi enzime neophodne za varenje hrane, telo apsorbuje i ponovo luči neke enzime, pa je malo verovatno da će varenje hrane dovesti do nedostatka enzima, piše RTS.

Kuvana hrana se lakše zvaće

Samo žvakanje, mlevenje hrane zubima, usitnjava vranu, a to je važan korak u procesu varenja. Nepravilno žvakanje hrane u organizmu stvara gasove i nadutost.

Za žvakanje sirove hrane potrebno je mnogo više, nego kada žvaćemo termički obrađenu hranu.

Kuvanje ubija štetne organizme i bakterije

Određenu hranu je bolje jesti kuvanu, jer njene sirove verzije mogu da sadrže bakterije, koje kuvanje ubija. Voće i povrće možemo jesti sirovo, ali treba voditi računa, da li su zagađeni ili nisu.

Spanać, zelenu salatu i paradajz često zagade bakterije, dok sirovo meso, riba, jaja i mlečni proizvodi sadrže bakterije koje mogu izazvati ozbiljne zdravstvene probleme.

Prednosti i mane

Važno je napomenuti da i kuvano i sirovo voće i povrće imaju zdravstvene prednosti za sve, uključujući i one koji pate od hroničnih bolesti.

Namirnice koje je zdravije jesti sirove su: brokoli, kupus, beli i crni luk.

Hrana koju je zdravije jesti kuvanu su: spanać, krompir, meso, mahunarke, riba i živinsko meso.