PRIJATELJI U VAMA VIDE PSIHOTERAPEUTA: Evo kako da ima pokažete da možda treba da potraže profesionalnu pomoć

Danas ljudi često otvoreno govore o svojim problemima, najčešće s porodicom i prijateljima, ali ponekad to nije dovoljno. Ponekad prijatelji moraju da postave granice, naročito u slučajevima kada smatraju da bi oni ipak trebali da posete pravog psihoterapeuta.

Prijatelji su tu da budu podrška, foto: Monkey Business Images/Shutterstock
Prijatelji su tu da budu podrška, foto: Monkey Business Images/Shutterstock

Ako imate nekog s kim možete da podelite svoju muku, nekog ko će vam biti podrška i u dobrim i u lošim vremenima, pravi ste srećnik. Ipak, ponekad to se može pretvoriti u situaciju u kojoj vas vaš prijatelj doživljava kao besplatnog terapeuta - zove vas samo da bi s vama delio svoje probleme, a vas to počinje da opterećuje.

Iako se može činiti da su vaši postupci ispravni u želji da im pomognete, u suštini ovaj način ponašanja nije dobar ni za koga.

Mina B., terapeutkinja i pedagog za mentalno zdravlje iz Njujorka, objašnjava zašto prijatelj nije zamena za terapeuta i kako i kada je potrebno postaviti granice u prijateljstvu.

Evo šta trebate znati:

Vi niste prijatelju terapeut

Ako je vaš saradnik ili poznanik kojeg ste često viđali počeo s vama redovno da razgova i očekuje od vas da ćete ga uvek saslušati, analizirati ono što govori i dati mu savet, možda treba da razmislite o tome da mu kažete da vi niste prava adresa za njegove probleme. Ipak, kad vam prijatelj ili neko veoma drag ima dileme, mnogo je teže odrediti granice i reći mu da treba sam da ih reši, ili da potraži profesionalnu pomoć.

Kako ističe Mina B., živimo u vremenima kad se ljudi podstiču da otvoreno govore o svom mentalnom zdravlju, uključujući i poteškoće koje imaju u životu.

- Iako je to sjajno, važno je zapamtiti i da nisu svi mentalno spremni za preuzimanje i upravljanje sopstvenim emocionalnim borbama. Potpuno je ok brinuti se i saosećati s prijateljem, ali je u redu i ako nemate energiju ili emocionalnu širinu da mu pružite podršku kakva mu zaista treba - piše ona.

Kako postaviti zdrave granice u prijateljstvu

Ovo su tri saveta za uspostavljanje granica s prijateljem koji se prema vama ponaša kao prema svom terapeutu:

1. Dajte im do znanja da imate ograničenja

Osim ako svom prijatelju ne kažete da imate ograničenja u pogledu toga koliko emocionalnog tereta možete podneti u prijateljstvu - i da ste došli do granice - oni verovatno neće znati da se tako osećate, piše Lifehacker, prenosi 24.sata.hr.

- Ponekad čekamo da drugi ljudi shvate nešto što bi trebalo sami da im kažemo. Budite spremni da postavite granice - kaže Mina B.

2. Savetujte im da pronađu profesionalca

Iako ne možete da na prijatelja delujete kao terapeut, to ne znači da ih ne možete usmeriti na informacije koje bi im dugoročno bile korisne.

- Na primjer 'Ne znam kako bih ti pomogao, ali želim da znaš da sam tu za tebe. Znam terapeuta koji bi mogao da ti pomogne mnogo više od mene" - ovakvom rečenicom ćete ga opustiti i usmeriti ga da potraži profesionalnu pomoć.

3. Budite iskreni sa svojim prijateljem (i samim sobom)

Osim ako niste terapeut (u tom slučaju prijatelja ionako ne biste uzeli za klijenta), koliko god imali dobre namere, uvek postoji mogućnost da bi vaš savet mogao vašeg prijatelja odvesti u pogrešnom smeru ili ga dovesti u situaciju kada mu vi definitivno više ne možete pomoći.

Iz tog razloga, Mina B. naglašava da je važno biti iskren i prema svom prijatelju i prema sebi u vezi s tim ograničenjima - to je u najboljem interesu svih.