Kada je trup aviona pod pritiskom (pri letu na velikim visinama), na njegovu strukturu deluju ogromne sile. Ako bi prozori imali oštre ivice, baš u tim uglovima bi se stvarala koncentracija naprezanja. Vremenom, to može dovesti do pukotina, a zatim i do ozbiljnog oštećenja trupa.Okrugli, odnosno eliptični prozori imaju ravnomernu raspodelu sila, pa:- smanjuju rizik od nastanka pukotina,- povećavaju trajnost trupa,- poboljšavaju ukupnu bezbednost.Istorijska potvrdaPedeskih godina prošlog veka desile su se dve velike nesreće aviona de Havilland Comet, baš zbog kvadratnih prozora. Na uglovima su se pojavile mikropukotine zbog ciklusa pritiska/raspritiska, što je dovelo do otkaza konstrukcije. Posle tih nesreća uveden je standard da se prozori aviona izrađuju u okruglom ili eliptičnom obliku.
Da li ste se ikad zapitali zašto su prozori na avionu OKRUGLI?
Iako sada svaki avion ima okrugle prozore, nekada su izgledali totalno drugačije.
Ilustracija; Foto: sippakorn/Shutterstock
17.11.2025.|15:00
Izvor: Prva.rs/S.M.
Podeli:
Vrati se na vest