OBRATITE PAŽNJU: Ovih šest jutarnjih navika možda vam skraćuju život!

Postoje dve grupe ljudi: oni kojima je doručak najvažniji deo dana i oni koji ga redovno izbegavaju.

Da li doručkujete ili ipak preskačete prvi obrok?, foto: Anel Alijagic/Shutterstock
Da li doručkujete ili ipak preskačete prvi obrok?, foto: Anel Alijagic/Shutterstock

Ipak, ovaj prvi obrok u danu (i ono što ste odlučili da jedete tokom njega) zapravo može da ima veliki uticaj na vaše celokupno zdravlje. Štaviše, čini se da loše jutarnje navike čak mogu da vam skrate život povećavajući rizik od hroničnih bolesti.

1. Preskakanje doručka može da utiče na vaš metabolizam
Ako preskočite doručak, to može da utiče na vašu težinu. Studija iz februara 2020. objavljena u "Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism" otkrila je da su učesnici koji su pojeli obilan doručak (umesto obilne večere) sagoreli gotovo dvostruko više kalorija tokom dana. Oni koji su doručkovali takođe su imali niže vrednosti šećera u krvi i insulina. Studija je takođe otkrila da su učesnici koji su jeli niskokalorični (umesto visokokaloričnog) doručak imali izraženiji osećaj gladi. Svi ti učinci povezani su s gojaznošću, za koju istraživanja potvrđuju da može očekivani životni vek da skrati za 14 godina.

2. Slanina može da poveća rizik od raka debelog creva
Miris slanine koja cvrči u tiganju jedan je od najboljih mirisa koje možete da nanjušite tokom doručka. No, studija iz februara 2020. objavljena u časopisu "International Journal of Epidemiology" otkrila je da konzumiranje samo jednog komada slanine dnevno (oko 25 grama) povećava rizik od raka debelog creva za 20 posto. Studija je pratila gotovo pola miliona odraslih osoba u Ujedinjenom Kraljevstvu u starih između 40 i 69 godina tokom pet godina.

3. Ako tokom doručka pijete sok, to može da poveća rizik od dijabetesa tipa 2
Studija iz septembra 2019. objavljena u časopisu "Diabetes Care" otkrila je da je povećanje unosa 100% voćnih sokova za pola šolje ili više dnevno, povećalo rizik za dijabetes, sedmi vodeći uzrok smrti u SAD, za 16%. Umesto toga, istraživači predlažu da sokove zamenite celim komadima voća koji sadrže mnogo više vlakana.

4. Ispijanje soka od grejpfruta može da utiče na efikasnost vaših lekova
Ako ste ljubitelj sveže ceđenog soka od grejpa koji rado ispijate uz doručak, budite oprezni i razmislite o preskakanju te navike. Naročito ako uzimate lekove. Istraživanja pokazuju da sok od grejpa može da utiče na delotvornost određenih lekova, poput onih za snižavanje holesterola i lekova za snižavanje krvnog pritiska, piše Eat This, Not That.

5. Prerano ispijanje kafe može da utiče na regulaciju šećera u krvi
Studija Univerziteta Bat iz oktobra 2020. otkrila je da, ako je ispijanje crne kafe prva stvar koju ujutru radite, to može negativno da utiče na kontrolu glukoze (šećera) u krvi, faktor rizika za dijabetes i bolesti srca - dva vodeća uzroka smrti u Americi.

6. Ako preskačete doručak, to može da utiče na zdravlje vašeg srca
Studija iz aprila 2019. objavljena u časopisu "American College of Cardiology" obuhvatila je 6.550 odraslih osoba u SAD, a otkrila je da oni koji su preskočili doručak imaju 87% veći rizik od umiranja zbog kardiovaskularnih bolesti u odnosu na one koji su doručkovali. Naime, preskakanje doručka može da dovede do pojave povišenih vrednosti holesterola i povišenog krvnog pritiska, prenosi Index.