Prebrodili ste koronu BEZ SIMPTOMA? Na tome lepo zahvalite braći neandertalcima! Evo kako su vam baš oni pomogli

Ljudi koji prebrode infekciju korona virusom samo s blagim simptomima ili čak bez ikakvih simptoma, možda će to moći da zahvale svojim neandertalskim precima, sugeriše novo istraživanje. Nučnici su, naime, otkrili gensku mutaciju koja smanjuje rizik od teškog oblika kovida-19 za oko 22 procenta.

Prebrodili ste koronu bez simptoma?, foto: Microgen/Shutterstock

Ova mutacija otkrivena je u svim uzorcima neandertalskoga DNK i u oko 30 posto uzoraka DNK populacije evropskog i azijskog porekla. To gensko područje utiče na imunosni odgovor tela na RNK viruse poput korona virusa, ali i virusa Zapadnog Nila i hepatitisa C, objavljeno je u časopisu "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Od neandertalaca potiče dva odsto našeg DNK

"Stvaraju se proteini koji aktiviraju enzime odgovorne za infekciju RNK virusima", napisali su autori studije. Verovatno se radi o mutacijama koje su se hiljadama godina prenosile s kolena na koleno kao mehanizam preživljavanja, pretpostavljaju Hugo Zeberg i Svante Paabo, genetičari s instituta "Max Planck" u Lajpcigu.

"Ovo istraživanje pokazuje da se haplotip na hromosomu 12, koji je povezan s oko 22 posto smanjenim rizikom od razvoja teške kliničke slike prilikom zaraze korona virusom, nasleđuje od neandertalaca. Rizik od lečenja na intenzivnoj nezi smanjuje se za oko 22 posto", objasnili su istraživači, piše CNN.

Studije procenjuju da se za oko dva odsto DNK kod ljudi evropskog i azijskog porekla može dokazati da potiče od neandertalaca. Ovo otkriće možda objašnjava i zašto osobe afričkog porekla češće obolevaju od teških oblika kovida-19.

Četiri uzorka s istom verzijom genskog sleda

Neandertalci, koji su izumrli pre otprlike 40.000 godina, neko vreme su živeli s modernim ljudima u Evropi i Aziji, ali ne i u Africi. Zato se pretpostavlja da osobe isključivo afričkog porekla ne nose taj zaštitni neandertalski DNK.

Tim naučnika koristio je uzorke više od 2.200 ljudi koji su imali težak oblik kovida-19. Otkrili su da gensko područje utiče na težinu bolesti. Potom su proverili DNK četiri kostura – 70.000 godina starog neandertalca iz Sibira, 50.000 godina starog neandertalca iz Hrvatske, 120.000 godina starog neandertalca takođe iz Sibira i 80.000 godina starog uzorka s iste lokacije, no druge podvrste. Sva četiri uzorka nosila su istu verziju genskoga sleda.

Prošle godine su Paabo i Zeberg identifikovali gensku mutaciju koja se takođe nasleđuje od neandertalaca, ali povećava rizik od težine bolesti. Kao i sa svim drugim, tako i sklonost razvoju ozbiljnih oblika bolesti zavisi od brojnih faktora i genskih različitosti, prenosi net.hr.