Bonton u avionu

Boravak u avionu tokom leta može biti veoma naporno i neprijatno socijalno iskustvo. Veliki broj ljudi na malom prostoru bez mogućnosti kretanja i često bez odgovarajućih sadržaja kojima bi se popunilo vreme razlog su za mnoge neprijatne situacije.

.

U avionu putnici veoma lako postaju razdražljivi i nervozni, a ako se tome doda i mogući strah od letenja ili napad panike usled nekog nepredviđenog događaja onda puntička kabina postaje veoma nezgodno mesto za boravak.

Avion, kao prevozno sredstvo, predstavlja neuobičajeno okruženje i putnici bi trebalo da imaju razumevanja za sve njegove specifičnosti. Kao što postoje osnovna pravila ponašanja u svakodnevnom životu tako postoje i posebna pravila u avionu i na aerodromu.

Prilikom ulaska u avion uobičajeno je da predstavnici kabinskog osoblja dočekuju putnike sa osmehom na licu i sa rečima dobrodošlice. Lepo bi bilo uzvratiti im osmehom i pozdravom na bilo kom jeziku.

Predstavnici kabinskog osoblja prilikom ulaska putnika u avion uvek ponude svoju pomoć u pronalaženju mesta. Ako vam zatraže boarding kartu to je zato što žele da pogledaju koje je vaše sedište kako bi vam pomogli da ga lakše pronađete. Boarding kartica vam se vraća. Čuvajte je.

Oznaka sedišta se sastoji od broja i slova. Broj označava red u kome se nalazi vaše sedište a slovo je oznaka kolone. Kada sami tražite sedište prvo gledajte samo broj a kada dođete do tog reda koji je vaš onda pronađite odgovarajuće sedište po slovu.

Kada ste pronašli svoje mesto u kabini, odložite svoje stvari u pregradu iznad sedišta.

Kada sednete vežite se i podesite pojas onako kako vam odgovara, pogledajte uputstva za ponašanje u vanrednim okolnostima i zapamtite procedure.

Prilikom demonstracije postupaka za slučaj vanrednih okolnosti slušajte pažljivo pošto vam od toga može život zavisiti. Ako mislite da sve znate ipak poslušajte ponovo, ne traje dugo, svi ostali slušaju a vama je možda nešto promaklo. Ako baš ne želite da slušate nemojte onda pričati i praviti buku kako ne biste ometali susedne putnike koji žele da čuju kako mogu spasiti svoj i živote drugih putnika ako se desi neki ozbiljan incident.

Ako se nalazite na sedištu pored izlaza u slučaj vanredne situacije, a niste u najboljem psihofizičkom stanju u tom trenutku (možda ste depresivni, umorni, lakše bolesni ili povređeni) zamolite kabinsko osoblje da vas zamene sa nekim ko bi bio sposobniji od vas u tom trenutku.

Sve otpatke možete odložiti u papirnu kesu koja se nalazi u pregradi na sedištu ispred.

Kompanijski časopis koji se nalazi u pregradi ispred je besplatan i možete ga poneti sa sobom ali novine koje vam stjuardesa može doneti su besplatne za čitanje ali ne i za iznošenje iz aviona. Nakon što ih pročitate vratite ih kabinskom osoblju. Besplatan časopis je uvek naznačen natpisom "free copy" ili "your complimentary copy". On se uvek naziva "infligt magazine" i tako ga možete razlikovati od ostale štampe koja se može pronaći u kabini.

Ako vam je potrebna pomoć kabinskog osoblja ili želite nešto da ih priupitate pozovite ih uz pomoć tastera koji se nalazi iznad sedišta. Nemojte ih dovikivati preko glava drugih putnika koji se možda odmaraju.

Nemojte pušiti u toaletima aviona. Možete biti krivično gonjeni zbog toga.

Nemojte se šaliti na način koji može izazvati asocijaciju na terorističke napade ili avionske nesreće, pored vas možda ima putnika koji se plaše letenja pa ćete njihovo stanje dodatno pogoršati, a mogli biste izazvati i velike probleme posadi i ostalim putnicima.

Nemojte tretirati kabinsko osoblje kao konobare/konobarice i nemojte se ponašati prema njima kao prema seksualnim objektima (štipkanje, pipkanje, razne šale sa seksualnom konotacijom). Kabinsko osoblje je suprotno vim predrasudama veoma službena kategorija i svaki napad na njih se može smatrati napadom na službeno lice pa čak i ugožavanjem bezbednosti leta.

Tokom leta izbegavajte alkohol ili ga pažljivo konzumirajte pošto je njegovo dejstvo dodatno pojačano na velikim visinama i ne možete znati kako će vaš organizam reagovati.

Nemojte koristiti opijate pre ulaska u avion, možete izazvati ozbiljne incidente i tako odložiti let i napraviti veliki haos i sebi ali i svim drugim putnicima i aviokompaniji.

Ako putujete sa bebom ili malim detetom potrudite se da ono obavi sve svoje fiziološke potrebe pre leta kako se to ne bi desilo čim uđete u avion pošto ćete moći da ga presvučete tek kad avion dođe u fazu krstarenja a to može potrajati desetak i više minuta. Za to vreme ćete sebe i ostale putnike u okruženju dovesti u veoma neprijatnu situaciju izlažući ih neprijatnim mirisima.

Ako putujete sa malim kućnim ljubimcem koga ste uneli u putničku kabinu potrudite se da pre poletanja obavi sve svoje fiziološke potrebe i nemojte ga hraniti nekoliko sati pre leta. Kućni ljubimci mogu da se hrane i jednom dnevno pa im neće biti problem da ne jedu ništa tokom leta. Ipak obezbedite im dovoljno vode pošto letenje izaziva isušivanje i dehidratacije. Ovo uradite u dogovoru sa kabinskim osobljem.

Izvor: aviokarte