Život

Muči vas letnja nesanica: Rešenja su pred vama, potrebno je samo da ih primenite!

Leto je za većinu ljudi omiljeno godišnje doba. Radujemo se godišnjim odmorima, a slobodno vreme sve više provodimo u prirodi sa dragim ljudima. Toplo vreme nam prija, pa imamo i više energije. Ipak, svi ovi razlozi zbog kojih uživamo u najtoplijem godišnjem dobu mogu biti i svojevrstan neprijatelj zdravlja.

21.06.2021. - 08:45h
Insomnija
Insomnijafoto: Tero Vesalainen/

Naime, tople letne noći su jedan od vodećih uzroka insomnije u svetu.

Neurolog i stručnjak za spavanja Prajdip Bolu sa zdravstvenog Univerziteta u Missuriju ističe da su studije pokazale kako čak četvrtina ljudi ima problema sa spavanjem tokom letnih meseci.

Ipak, postoje načini da se rešimo nesanice.

Dejvid Brodnervodeći stručnjak za spavanje i osnivač Centra za sinuse, alergije i kvalitet sna u okrugu Palm Bich na Floridi, utvrdio je da postoji nekoliko faktora koji mogu uticati na kvalitet našeg sna tokom leta.

Prvi razlog su hormoni koji su jedan od najčešćih uzroka nesanice. Konkretno, proizvodnju melatonina - hormona koje telo proizvodi da bi nas uspavalo kad padne mrak, reguliše sunčeva svetlost koja ulazi u oči i pokreće mozak da ostane budan.

Kad sunce zađe, nivo melatonina raste, pri čemu se osećate umorno i mozak šalje signale da je vreme za spavanje. Leti dani postaju duži, a prirodni obrazac spavanja se menja. Stoga je bitno da tokom dana nosimo sunčane naočare kako bismo smanjili količinu sunčeve svetlosti koju dobijamo.

Takođe, okruženje u spavaćoj sobi je veoma važno. Poželjno bi bilo da se koriste zavese i roletne kako bi se smanjila količina svetlosti kada odlučite da je vreme za spavanje.

Leto ne može proći bez visokih temperatura koje mogu biti veoma neprijatne, naročito kada je spavanje u pitanju. Brodner pojašnjava da do problema može doći, jer se temperatura tela snižava kada se pripremamo za spavanje.

Zbog toga je najbolje da pokušamo da rashadimo prostor na prirodan način, otvaranjem prozora. Ukoliko je napolju mnogo toplo onda u obzri dolazi i korišćenje klima uređaja. Poželjno je da klima ne bude u sobi u kojoj spavate.

Druženja na otvorenom, roštilj, koncert ili jednostavno odlazak na piće nakon posla leti predstavlja sastavni su deo društvenog života. Samim tim može se dogoditi da se popije i koje piće više, a san bude isprekidan i loš. Alkohol smanjuje duboki san, iako se na prvu ne čini tako.

Kada se alkohol konzumira, neretko brzo postanemo pospani i umorni, pa zaspimo čim dođemo kući. Ipak, kako se alkohol u našem organizmu lagano troši, tako ima i suprotni učinak i telo nam se budi, uz nesimpatične dodatke poput glavobolje, žeđi i umora, ali i ubrzanih otkucaja srca, povišenog krvnog pritiska i refluksa kiseline. Sve su to faktori koji loše utiču na san, a samim time i na naše zdravlje.

Nedostatak sna je uzrok nervoze i pospanosti, ali ima i dugoročne posledice na naše zdravlje, zato je poželjno sprečiti nesanicu, po mogućstvu prirodnim načinima.