Čišćenje dunavskog korita za bržu plovidbu

Dunav je po veličini druga reka Evrope koja teče kroz čak deset zemalja. Nastaje spajanjem dve manje reke na planini Švarcvald, u Nemačkoj, uliva se u Crno more na teritoriji Rumunije i deo je plovnog kanala Rajna‒Majna‒Dunav. Plovan je celim svojim tokom kroz Srbiju (588 km), ali u Đerdapskoj klisuri, ispod luke Prahovo, plovni put Dunava se znatno sužava, usled brojnih plovila koja su tu potopljena krajem Drugog svetskog rata.

Ilustracija, foto: Depositphotos/ngaga35
Ilustracija, foto: Depositphotos/ngaga35
.

Projekat izvlačenja potopljene flote veoma je značajan jer je u tom delu Dunava, nizvodno do luke Prahovo, plovni put sužen na 180 metara, a prisustvo ta 23 plovila sužava put na svega 100 metara. Potopljeni brodovi ugrožavaju plovni put naročito kada je vodostaj reke nizak. U prvoj fazi projekta biće potrebno tačno utvrditi načine deminiranja i uklanjanja opasnih materija na plovilima, kao i tačne lokacije brodova.

Projekat izvlačenja brodova, koji na dnu Dunava leže više od sedam decenija, finansiraće se izuzetno povoljnim kreditom Evropske investicione banke (EIB), u saradnji sa Vladom Srbije. Ovim čišćenjem rečnog korita plovidba ovim delom reke biće daleko bezbednija i znatno brža. Jedan deo brodova koji će biti izvučeni biće izložen kao eksponat, a drugi deo biće vraćen Nemačkoj.

Ova investicija doprineće rečnom saobraćanju kroz Srbiju, jer Srbija, prema rečima resorne ministarke Zorane Mihajlović, zbog nebezbedne plovidbe u ovom delu Dunava i suženog plovnog puta gubi i do pet miliona evra godišnje. Prisustvo brodova na rečnom dnu takođe ima negativan uticaj na životnu sredinu.

Dubravka Negre, direktorka EIB-a za Zapadni Balkan, iz čijeg kredita se finansira prva faza, istakla je da projekat ima ne samo širi istorijski značaj već je važan i za dalji privredni razvoj Srbije.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture partner je koji prepoznaje ulaganja u vodni saobraćaj, kao čistiji i bezbedniji vid transporta.

Srbija je jedina zemlja van EU u kojoj EIB ulaže u vodni saobraćaj. Dunav se nalazi na Panevropskom koridoru i realizacijom ovog projekta značajno će se doprineti da roba brže i efikasnije stigne do zemalja EU, a to je značajno za privredu Srbije.

Evropska investiciona banka aktivna je u Srbiji od 1977. godine, od kada je investirala preko šest milijardi evra u različite projekte. Najveći deo tog iznosa, gotovo 40 procenata (2,1 milijarda evra), uložen je u projekte u oblasti saobraćaja. Takođe, 165 miliona evra uloženo je u oblast energetike.

___________________________________________________________________________

Srbija je jedan od najvećih primalaca EU fondova za povezivanje u regionu i do sada je obezbeđeno više od 200 miliona evra bespovratnih sredstava za šest investicionih projekata: modernizaciju železničke pruge Niš – Brestovac, modernizaciju železničke pruge Niš – Dimitrovgrad, izgradnju autoputa Niš - Pločnik (faza 1 Autoputa mira), izgradnju intermodalnog terminala i sanaciju brodskih prevodnica Đerdap I i Đerdap II, povećavajući ove investicije za 650 miliona evra.

Kao deo investicija za povezivanje u regionu, EU je donirala 250 miliona evra za bezbedniji saobraćaj u Srbiji, povezala je region u jeftiniju roming mrežu, modernizovala pet ključnih železničkih linija i rekonstruisala ili sagradila više od 80 mostova i ukupno 682,5 kilometara puta širom zemlje.

Prioritet Evropske unije je povezivanje tržišta zarad bržeg i sigurnijeg cirkulisanja ljudi, robe, investicija i usluga. Evropska unija podržava Srbiju u poboljšanju energetske, transportne i digitalne infrastrukture kako bi bila tržišno kompatibilnija i bolje povezana sa regionom i Evropskom unijom, stvarajući nova radna mesta i mogućnosti. Sa preko 3,6 milijardi evra bespovratne pomoći kroz različite projekte u poslednjih 20 godina, Evropska unija je najveći donator, trgovinski partner i investitor u Srbiji.