Koji vitamini su ženama životno važni s 30, a koji s 40 i 50 godina?

Odgovo na pitanje da li treba uzimati vitaminske dodatke ishrani, zavisi od nekoliko faktora, a jedan od njih su godine starosti. Naime, potreba našeg tela menja se s godinama tako da nema jedinstvenog odgovora. Uz napomenu da je uvek bolje sve potrebne nutrijente dobijati iz hrane, evo orijentira kad posegnuti za kojim vitaminskim dodatkom.

Koji su to vitamini ključni?, foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV/Shutterstock
Koji su to vitamini ključni?, foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV/Shutterstock

Tinejdžerske godine: Vitamin D i kalcijum

To su godine usredsređene na dobijanje dovoljno vitamina D i kalcijuma, kažu stručnjaci. Potreban nam je kalcijum za rast kostiju i mišića, ali se ne apsorbuje bez vitamina D. To su godine izgradnje kostiju i za dečake i devojčice, a ako ne izgrade dovoljno kosti, biće skloni krhkim kostima kasnije u životu. Devojke i tinejdžerke trebalo bi da dobiju 600 međunarodnih jedinica (IU) vitamina D po danu i 1300 mg kalcijuma dnevno, tvrde stručnjaci. Naravno, uvek je najbolje dobiti hranljive stvari iz hrane koju jedemo.

Tvoje 20-te: Kako se hraniš?

Još uvek želiš da uzimaš kalcijum i vitamin D u 20-im, kažu stručnjaci. Možda će ti u ovim godinama biti ppotrebni i drugi vitamini ili minerali, u zavisnosti od ishrane. Na primer, veganima je često potreban dodatni B12, jer se ti vitamini uglavnom nalaze u proizvodima životinjskog porekla. Hrana je uvek bolja od dodataka ishrani jer, ako uzimaš dodatke, izvlačiš tek jednu hranljivu stvar. Hrana sadrži vitamine, minerale i vlakna.

20-e i 30-e: Možda ti nedostaje gvožđe?

Za mnoge žene to su “godine rađanja“. Ako planiraš trudnoću, počni da uzimaš prenatalni vitamin s folnom kiselinom i B-kompleksom. Folna kiselina smanjuje rizik od defekta neuralne cevi ploda, a drugi vitamini B pomažu zdravoj trudnoći. Uzimanje ovih vitamina može da smanji rizik za autizam kod beba. Žene s teškim menstrualnim ciklusima takođe treba dodatno da uzimaju gvožđe, kažu stručnjaci. I ne zaboravi kalcijum i vitamin D.

Još 30-ih: Omega-3 masne kiseline čuvaju srce

Neki stručnjaci preporučuju protivupalne omega-3 masne kiseline koje pomažu u smanjenju rizika od bolesti srca. Preporučuje se konzumiranje masne ribe (poput skuše ili lososa) najmanje dva puta nedeljno za optimalno zdravlje srca.

Tvoje 40-e: vitamin D postaje ključan

Vitamin D postaje još važniji u četrdesetim godinama, kažu stručnjaci. Nizak nivo vitamina D povezan je s nizom bolesti - od raka i autoimunih stanja pa sve do dijabetesa i gojaznosti - a rizici imaju tendenciju povećanja s godinama. Proveri nivo vitamina D u krvi kako bi znala kakvo je stanje. To važi i za muškarce i za žene u četvrtoj deceniji života. Gotovo je nemoguće dobiti svu potrebnu količinu vitamina D od hrane i gotovo niko od nas ne dobija dovoljno sunčeve svetlosti u eri kreme za sunčanje, tako da će možda biti potrebni suplementi. I kalcijum je važan. I ne zaboravi svoje omega-3, jer rizik od bolesti srca raste s godinama i kod muškaraca i kod žena.

50-e: Čuvaj kosti kakve imaš

Tvoja dnevna potreba za kalcijumom je 1.200 mg tokom pete decenije, a vitamin D je još uvek bitan kako bi pomogao tvom telu da apsorbuje taj važan mineral. Sada umesto izgradnje kostiju čuvaš kosti koje već imaš. Važno je razgovarati s lekarom o potrebama za kalcijumom i vitaminom D – kod žena je veći rizik za osteoporozu nego kod muškaraca.

Još 50-ih: Počinje menopauza

Žene možda ulaze u menopauzu tokom ove decenije, a određeni prirodni lekovi mogu da pomognu u smanjenju znakova i simptoma menopauze.

Tvoje 60-te: Još kalcijuma, molim

Kalcijum i vitamin D su sve važniji kako postaješ starija. Pobrini se da dobijaš sve što ti je potrbno iz hrane ili dodataka ishrani. Razgovaraj sa svojim lekarom o ishrani kako bi utvrdila da li su ti potrebni neki drugi vitamini - kako i šta jedemo može se menjati s godinama. Zdravlje srca je takođe važno, zato se pobrini da dobiješ dovoljno omega-3, savetuju lekari.

70-te: Telo sve teže proizvodi vitamin B

Osim kalcijuma i vitamina D, možda će ti trebati dodatnih vitamina B12. Što si starija, tvom telu je teže da proizvodi i koristiti B12, a možda će biti potrebni i dodaci.

Tvoje 80-te: Sve što već uzimaš, samo više

Suplement vitamina B12 može da bude važan i tokom osamdesetih godina, tvrde lekari. I dalje drži korak s kalcijumom, vitaminom D i omega-3 tokom 80-ih godina, i pazi da obavestiš svog lekara o bilo kakvim promenama u svojoj ishrani ili režimu lekova.

90 i više: Bravo, devojko!

Šta god radila, verovatno funkcioniše! Nastavi i proveri šta stogodišnjaci zaista jedu kako bi živela još duže.

Upozorenje

Bez obzira na tvoje godine ili stadijum života, seti se da "više nije bolje" – takođe važi i kada su u pitanju vitamini i minerali, upozoravaju stručnjaci. Ako uzimaš previše vitamina, to može da bude otrovno, a u drugim slučajevima izbacićeš ga kroz mokraću, piše miss7.