Odlazak legendarnog modnog kreatora: Pjer Karden sinonim za visoku modu

"Kao što vidite, tu sam", rekao je šaljivo Pjer Karden prošle godine u intervjuu Frans presu tokom kojeg je evocirao uspomene.

.

Karden je tada rekao da je umoran i da više ne odlazi svaki dan u svoj atelje koji se nalazi preko puta predsedničke Jelisejske palate u Parizu, ali je dodao da nastavlja da crta.

Čuveni francuski modni kreator Pjer Karden, koji je oblikovao modu šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, preminuo je juče u 98. godini.

Karden je 1946. godine počeo da radi u modnoj kući Kristijana Diora i tada je doprineo rođenju posleratnog čuvenog "novog izgleda" (New Look).

Svoju modnu kuću je otvorio krajem 1949. godine. Karden, poznat i kao izvanredni preduzetnik, svoju imperiju je proširio širom sveta.

Poznat je po svom avangardnom stilu i dizajnima iz kosmičkog doba, a stavljao je akcenat na geometrijske oblike i motive, često ignorišući žensku formu. Ono što je karakteristično za njega je da se bavio uniseks modom. Godine 1954. predstavio je "bubble dress".

Rođen u San Bjađo di Kalalti nedaleko od Treviza. Roditelji su mu bili bogati zemljoposednici, koji da bi pobegli od fašizma su napustili Italiju i naselili se u Francuskoj 1924. godine. Kardenov otac, bogati francuski trgovac vinima, želeo je da Pjer studira arhitekturu. međutim, Karden je od detinjstva on bio zainteresovan za modu, te se školovao u centralnoj Francuskoj.

Karijeru je počeo rano, te je sa 14 godina radio kao šegrt u prodavnici odeće, učeći osnove modnog dizajna i konstrukcije. Godine 1939. je napustio roditelje kako bi radio kod krojača u Višiju, gde počinje da pravi odela za žene.

Tokom Drugog svetskog rata radio je za Crveni krst, započinjući humanitarni posao koji se nastavio do današnjih dana. Šest godina kasnije, tačnije 1945. preselio se u Pariz, u kojem je studirao arhitekturu i radio za modnu kuću Žane Pakin.

Radio je sa Elzom Skjapareli dok nije postao šef krojačkog ateljea Kristijana Diora 1947. godine, ali je odbijen u Balensijagi.

Svoju modnu kuću osnovao je 1950. Karijera mu je krenula kada je dizajnirao oko 30 kostima za "žurku veka", maskenbal u Palaco Labiji u Veneciji 3.septembra 1951. godine, čiji je domaćin bio vlasnik palate Karlos de Beistegi. Visokom modom počeo je da se bavi dve godine kasnije, te je bio prvi dizajner koji se okrenuo Japanu kao tržištu visoke mode kada je tamo putovao 1959. godine.

Svoje ime je koristio kao brend, prvo samo kao prestižni modni brend da bi se šezdesetih proširio u industriju parfema i kozmetike. Krajem osamdesetih brend je počeo da mu se pojavljuje i na drugim proizvodima kao što su bejzbol kape i cigarete.

Prema članku iz 2005. u "Harvardovom biznis pregledu" širenje u parfemsku i kozmetičku industriju je bilo uspešno jer se brend Pjera Kardena prebacio u nove, usko povezane kategorije.

Godine 2011. Karden je probao da proda kompaniju vrednu milijardu evra, iako je "Vol strit žurnal" procenio da vredi pet puta manje. Na kraju nije prodao brend, koji je u međuvremenu počeo da se pojavljuje i na privescima za ključeve, olovkama i držačima za olovke.

Izvor: b92.net