Životne priče

Ajrton Sena, "Kišni čovek", ostavio je moćan trag u Formuli 1: "Biti drugi, znači biti prvi među onima koji su izgubili"

Na današnji dan pre tačno 25 godina legendarni Brazilac Ajrton Sena izgubio je život tokom trke Formule 1 za Veliku nagradu San Marina.

01.05.2019. - 12:00h
Nezaboravan
Nezaboravanfoto: Mike Hewitt/Getty Images, Hulton Archive

Sena, jedan od najboljih vozača u istoriji Formule 1, ako ne i najbolji, poginuo je u 34. godini pošto mu je pukao i otkazao upravljački mehanizam, pri brzini od preko 300 km/h, udario u zid u krivini Tamburelo na stazi “Enco i Dino Ferari”.

Legendarni Brazilac je u karijeri trijumfovao 41 put, još 39 puta se našao na podijumu, osvojio je tri titule šampiona i ostao je upamćen kao kralj kvalifikacija i najbolji vozač po kiši ikada.

Vladao je ulicama Monte Karla i od svog debija u Formuli 1 1984. godine branio je boje Tolemana, Lotusa, Meklarena i Vilijamsa.

S obzirom na to da legende žive zauvek, u spomen na čoveka koji je ostavio neizbrisiv trag u svetu sporta i automobilizma, sećamo se velikog Sene…

Sena je rođen u Sao Paolu u Brazilu, kao Ajrton Sena da Silva, u imućnoj porodici. Kada je poželeo prvi karting automobil dobio ga je na poklon od oca sa samo 4 godine, a takmičenja u kartingu otpočeo je sa 13 godina.

U svet Formule 1 ušao je 1984. Bogatstvo porodice svakako je omogućilo njegov ulazak u skupi svet automobilizma, ali neka vas ne zavara ta činjenica. Zlobnici bi rekli da je Seni otac obezbedio ulazak u ovaj sport, ali mu otac definitivno nije obezedio i ostanak u njemu. Jednostavno - bio je najbolji.

Debitovao je 1984. u veoma lošem bolidu za Toleman. U 4. trci u sezoni u Monaku, Sena je polako počeo da se probija u svet ozbiljnih imena automobilizma.

Padala je neverovatna kiša. Kažu da je bujica vode lila niz ulice Monaka. Sena je startovao sa 13. pozicije, ali tokom trke za koju su svi mislili da je neizvodljiva, zbog praktično nemogućih vremenskih uslova (trka je u jednom trenutku bila nakratko prekinuta), Sena je "dodao gas" i u 31. krugu dostigao poziciju broj 2.

Neko od oduševljenih novinara je uzviknuo ”Rain man”, a masa je prihvatila ime koji mu je spontano nadenuto, te je Senin nadimak ostao do kraja “Kišni čovek”. Kažu da je to jedna od najboljih trka u istoriji Formule 1.

Iako je imao trogodišnji ugovor sa Tolemanom, otpočeo je pregovore sa Lotusom, u koji je prešao naredne sezone.

Ulazak u Meklaren i rivalstvo sa Alanom Prostom

Sena je 1988. odlučio da pređe u tim Meklaren, u kojem mu je timski kolega bio prekaljeni Alan Prost. U toj sezoni, obojica su zajedno osvojila 15 od 16 trka, a Brazilac je uzeo svoju prvu titulu zahvaljujući sistemu takmičenja. To je bilo zato što je samo 11 trka bodovano, dok su ostalih pet okarakterisane kao trke za prestiž.

Ipak, rivalstvo među dvojicom maestralnih vozača bilo je od starta vidljivo. Prost, koga su zvali "Profesor", zbog njegove izuzetne pronicljivosti i koncentracije da u mnogim trkama vozi u tzv. firungu ili kako bi profesionalni vozači žargonski rekli "na pertlu", nije podnosio srčanog i hrabrog Senu koji je večito vozio “na žilet“.

Kažu da je Sena vozio brže od brzine za koju su bolidi projektovani. Imao je običaj da kaže: "Biti drugi, znači biti prvi među onima koji su izgubili. Nisam dizajniran da budem 2. ili 3. ja sam rođen da pobeđujem."

Kišni čovek
Kišni čovekfoto: Getty / Pascal Rondeau / Staff, Getty Images Sport

Kakav je bio Sena

Bio je veoma religiozan. Često je govorio da "ukoliko imate Boga na svojoj strani, sve je mnogo jasnije". Uvek je bio neverovatno smiren i prizeman, gotovo ponizan u razgovoru sa običnim ljudima, što nije svojstveno drugim vozačima Formule 1, koji su obično nadmeni i arogantni.

Tokom života potrošio je 400 miliona dolara na školovanje brazilske dece, a da nikada o tome nije zucnuo ni reč u javnosti. Voleo je da igra šah, da vozi džet ski, skija na vodi i peca. Kao neverovatan emotivac pred trke je često povraćao od uzbuđenja. Pre bi se sudario, nego dozvolio da bude prestignut.

Inače, Sena je strahovao da će na skretanju Tamburelo u Imoli neko poginuti. Svom kolegi, Gerhardu Bergeru govorio je da se sa tog ugla mora pomeriti zaštitna ograda, jer se plaši da će neko tu umreti, ali kako je odmah iza ograde proticala reka, to je bilo nemoguće uraditi. Nije znao, da će, ironijom sudbine, upravo on biti taj koji će na tom mestu izgubiti život.

Vilijams i fatalna Imola

Nakon što je Prost napustio Vilijams i Formulu 1, Sena se 1994. priključio ovom timu. Iako je potpisao za Vilijams, Sena nije bio zadovoljan novim bolidom. Žalio se da bolid nekontrolisano beži u jednu stranu.

U subotu 30. aprila na treningu u Imoli je iznenada poginuo Austrijanac Racenberger. Sena je sve to posmatrao iz boksa na monitoru. Svi su bili očajni i šokirani. Sutradan 1. maja, oni koji su ga poznavali kažu da se pre trke ni jedan jedini put nije nasmejao. Bio je neraspoložen, vidno uznemiren, a prema tvrdnjama brazilskog novinara i njegovog prijatelja Jaime Brito, Ajrton je napravio krug oko svog bolida, sumnjičavo pregledao gume…

Samo pola sata pre trke, dao je intervju za jednu francusku TV stanicu rešivši da zakopa ratne sekire sa Alan Prostom. Tokom trke, koja je otpočela u 2 sata popodne, Sena je pri brzini od 280km/h udario o betonski zid na Tamburelu. Iako mu je odmah pružena medicinska pomoć, ništa više nije moglo da se učini za njega.

Uzrok nesreće do dana današnjeg nije otkriven, a Vilijamsov tim završio je na sudu zbog navodnog nemara u pripremi bolida. Bolničari su, dok su ga iznosili iz bolida pored Sene ugledali zastavu Austrije koju je Sena očigledno želeo da razvije kada prođe kroz cilj u znak sećanja na nastradalog Racenbergera.

Njegova smrt izazvala je veliku tugu u čitavom svetu, pogotovo u Brazilu gde je proglašena trodnevna žalost, a ispraćen je uz najviše državne počasti. Na ulicama je bilo skoro 3 miliona ljudi. Voleli su ga više nego Pelea. S razlogom…

Ovaj skromni momak osvojio je 3 puta titulu svetskog šampiona u Formuli 1, učestvovao je u 161 Grand Prix trci, ukupno je imao vođstvo u 2.982 kruga u odnosu na druge, trijumfovao je 41 put a 65 puta je imao pol poziciju.

Nakon Senine smrti, njegova sestra Vivijen, nastavila je da vodi Institut Ajrton Sena, koji je osnovao njen brat, a do danas je pomogao u školovanju više miliona brazilske dece. Član upravnog odbora je niko drugi do - Alan Prost. Mnoge ulice, avenije i institucije danas u Brazilu nose ime Ajrton Sena.

U spomen na ovog velikog sportistu, a pre svega čoveka sa izuzetnom ličnošću, TAG Heuer brend koji ga je pratio od prvih uspeha, nedavno je izbacio specijalnu ediciju satova Senna, kako bi pružio podršku dobrotvornom radu koji je Sena otpočeo, a njegova porodica nastavila.

Izvor: b92.net