PATITE LI OD MANJKA SNA: Od toga zavisi i da li ćete imati višak kilograma?

Spavanje je veoma važno da bi naš organizam bio zdrav i da bismo bez stresa mogli da završavamo svakodnevne obaveze. U zavisnosti od navika, organizma, životne dobi ljudima je potrebna različita količina sna. U proseku on bi trebao da traje osam sati, ali retki su oni koji uspevaju da drže korak s ovom preporukom.

Nedostatak sna može izazvati brojne druge posledice, foto: fizkes/Shutterstock
Nedostatak sna može izazvati brojne druge posledice, foto: fizkes/Shutterstock

Ukoliko spavate manje od pet ili šest sati smatra se da imate poremećaj sna.

Ljudi koje nedovoljno spavaju, ali i oni koji preteruju u spavanju, imaju veći rizik od kardiovaskularnih bolesti i hipertenzije. Također, smanjuje se sposobnost metaboliranja šećera i povećava rizik od dijabetesa.

Oba sindroma podjednako negativno utiču i na ukupan kvalitet života, povećavaju nivo stresa (ako nismo naspavani, često nismo dobro koncentrisani na posao i svakodnevne obaveze, a ako spavamo predugo, češće kasnimo i ‘hvatamo’ obaveze), pa je vrlo važno otkloniti uzroke i uravnotežiti vreme spavanja – naspavati se kvalitetno.

Iako je potreba za snom individualna i zavisi od niza faktora, od dobi, fizičkim i mentalnim aktivnostima tokom dana, smatra se da prosečnoj osobi treba sedam do osam sati sna.

Osoba koja inače teško fizički radi može trebati i nešto više sna, dok oni koji tokom dana nemaju puno obaveza – kao što su starije osobe – mogu spavati i kraće.

Poremećaj spavanja nastaje ako dužina spavanja padne ispod pet ili šest sati, odnosno ako neko spava duže od 9 sati tokom noći, piše Freshpress.

Manjak sna, pre svega, može uticati na povećanje krvnog pritiska, pa čak i na pojavu dijabetesa tipa 2. Pritom problem ne mora biti samo u vremenski prekratkom spavanju (na primer, ako zbog obaveza uspete da spavate samo 6 sati), probleme može uzrokovati i nekvalitetno spavanje, kod osoba koje pate od sindroma apneje, ili se iz nekih drugih razloga noću često bude.

Iako vremenski “spavaju” osam ili devet sati, kako je taj san isprekidan i nekvalitetan, oni mogu patiti od manjka sna i biti – pospani.

Ljudi koji se nisu naspavali tokom noći, obično spavaju duže od 8 sati, ili su pospani tokom celog dana. Upravo kod takvih osoba vrlo je učestala nervoza, pa često imaju problema s visokim pritiskom, a povećan je i broj dijabetičara tipa 2.

Svi oni koji se nakon sedmosatnog sna bude umorni, treba da se konsultuju sa lekarom.

Saveti za bolji san

Uvek idite u krevet u isto vreme, po mogućnosti pre ponoći, kako bi se organizam navikao na isti ritam.

Ne spavajte posle podne. Iako popdnevna dremka može biti korisna, dovoljno je da ona traje 20-ak minuta – sve više od toga može dovesti do toga da pokvarite ritam spavanja noću.

Udaljite sve električne uređaje iz spavaće sobe i dva sata pre spavanja prestanite da gledate u ekran računara ili telefona; zamračite sobu u kojoj spavate.

Kad se jave problemi s nesanicom, reagujte odmah: Čovek koji nije spavao 24 sata u komadu ima reakcije slične osobi koja ima jedan promil alkohola u krvi; dakle, veća je verovatnoća da dođe do nesreće, grešaka i slično.

Ne nadoknađujte manjak sna tokom nedelje vikendom: spavanje do 10 ili do podne vikendom neće vam pomoći da nadoknadite propušteni san, za to je dovoljno već sat vremena više spavanja nego inače. Budete li spavali do podne, poremetićete biloški ritam i imati problema sa snom noću.