Jaja za doručak? Odlična ideja! Ali, koliko?

Kao prvo, kada pitamo koliko jaja dnevno treba pojesti, ne mislimo na belanca, mislimo na celo jaje. Znamo da ste možda čuli glasine o holesterolu u žumancima koje su vas prepale. Iako nećemo poreći da u žumancima ima holesterola, istraživanja pokazuju da holesterol iz pojedinih namirnica minimalno utiče na nivo holesterola u krvi.

Znate li koja je preporučena doza?, foto: Depositphotos/olhaafanasieva
Znate li koja je preporučena doza?, foto: Depositphotos/olhaafanasieva

"Jaja su u prošlosti bila na lošem glasu. Mnogi ljudi još uvek misle da jaja mogu da povise nivo holesterola, ali to zapravo nije istina. Dijetalni holesterol zapravo poboljšava vaš profil holesterola", objasnila je Keri Glasman, nutricionistkinja i osnivač "Nutritious Life-a".

Mnogi dijetetičari, poput Glasman, i dalje ističu obilje zdravstvenih blagodati koje jaja mogu da pruže vašem organizmu. Žumanca su puna zdravih masnih kiselina i mikronutrijenata poput B vitamina, te selena koji je dobar za jačanje imuniteta. Ona su i jedan od najboljih bioraspoloživih izvora jeftinih belančevina i kolina za podsticanje metabolizma.

Ali to što jaja imaju brojne zdravstvene koristi ne znači da bi trebalo da ih jedete u (pre)velikim količinama. Zapravo postoji ograničenje koliko biste jaja trebali dnevno da pojedete ako želite da iskoristite najbolje iz njih.

Koliko jaja dnevno treba pojesti?

Na stranu korist od žumanaca, američko Udruženje za srce i dalje savetuje da se ne konzumira više od 300 miligrama dijetalnog holesterola dnevno. Dodatno, USDA-ine prehrambene smernice podstiču Amerikance da "jedu što manje dijetalnog holesterola" kako bi smanjili rizik od srčanih bolesti. Budući da jaja imaju oko 185 miligrama holesterola, "White" preporučuje ograničenje dnevne konzumacije na jedno i po jaje, ako pritom za ostatak obroka odaberete hranu s niskim udelom holesterola.

Studije podupiru ovu preporuku. Jedna od njih je i ona objavljena u JAMA-i koja je otkrila da konzumacija velike količine dijetalnog holesterola - i posebno jaja - može da poveća rizik od srčanih bolesti i smrti, što znači da svakako treba paziti na konzumaciju jaja.

No, ako jedete samo belanca, onda možete da pojedete od jednog i po. U jednom belancu ima otprilike 3 grama proteina - upola manje nego u celom jajetu - pa je važno držati se konzumacije 8 ili manje belanaca dnevno, piše "Eat This, Not That", prenosi Index.