Zdravlje

Zašto ponekad žudimo za konkretnim namirnicama?

Naš organizam je toliko savršena mašina da nam signalizira ako mu nešto nedostaje.
20.10.2015. - 11:53h

Neopisiva žudnja za određenom hranom, na primer za čokoladom ili čipsom, ukazuje da organizmu nešto nedostaje. Stručnjaci su napravili listu grupa hrane za kojom ljudi najčešće žude i objasnili šta to znači. Takođe, u takvim situacijama prva namirnica koju poželite da pojedete obično neće dugoročno zadovoljiti organizam, jer on zapravo signalizira nedostatak određenog minerala ili vitamina.

Evo šta nam telo tako poručuje:

Kada vam se jedu slatkiši, nedostaje vam hrom

Želja za slatkišima ukazuje na pad nivoa šećera u krvi, a nakon konzumacije slatkiša, šećer opet raste i oslobađa se insulin. Međutim, reč je o naglim oscilacijama u telu jer će ubrzo nivo opet pasti i ponovo ćete poželeti da pojedete nešto slatko. Znači, što više slatkiša jedete, telo će tražiti još više. Da bi se začarani krug prekinuo, stručnjaci savetuju uzimanje hroma koji je važan za normalno funkcionisanje insulina u telu i normalni protok šećera u krvi.

Inače, telo će imati dovoljno hroma ako je ishrana bogata voćem, povrćem, mesom, ribom i žitaricama. Posebno je korisno jesti brokoli, mahunarke i piti sok od grožđa jer su bogati ovim mineralom. Tada se neće događati da, na primer, oko 15 ili 16 sati osetite neodoljivu želju za slatkišima.

Kada vam se jede čokolada, telu treba magnezijum

Stručnjaci veruju da čak 80 odsto ljudi ima nedostatak magnezijuma u telu, a on je ključan za održavanje imunog sistema i sprečavanje upala. Takođe igra važnu ulogu u balansiranju nervnog sistema, ublažavanju nervoze i zdravlju kostiju. Namirnice bogate magnezijumom su tamnozeleno lisnato povrće, orašasti plodovi, semenke, riba, pasulj, žitarice, avokado, jogurt, banane i tamna čokolada.

Kada vam se jede nešto slano, nedostaje vam natrijum

Neopisiva žudnja za slanom hranom i grickalicama, pokazuje da organizmu nedostaje natrijum koji je vrlo važan u održavanju nivoa vode u telu, a time i krvnog pritiska. Ali, umesto kesice čipsa, bolje je, na primer, posegnuti za celerom, šargarepom ili usoljenim ribama.

Kada vam se jedu testenine, treba vam triptofan

Testenina, pirinač, hleb, krompir, pasulj i slične namirnice sadrže triptofan - esencijalnu aminokiselinu koja pomaže u regulaciji i proizvodnji serotonina, poznatog kao hormon sreće. Nedostatak triptofana u telu vodi lošem raspoloženju. Stručnjaci savetuju da tada treba jesti ćuretinu, jaja, banane ili orahe.

Kada vam se jede meso, nedostaje vam gvožđe

Nedostatak crvenog mesa u ishrani može dovesti do nedostatka gvožđa u krvi koje je odgovorno za transport kiseonika telom i ima veliku ulogu u podršci imunom sustavu. Ako pate od nedostatka gvožđa ljudi postaju vrlo umorni i ne pomaže im ni dovoljno spavanja. Stručnjaci napominju da bi crveno meso trebalo da bude na jelovniku barem jednom nedeljno, ali gvožđe možete dobiti i ako jedete jetrice, žitarice, sardele, bundevine semenke, brokoli, spanać, pasulj itd.

Ako vam se jede kisela hrana, treba vam stimulans za želudačnu kiselinu

Iznenadna želja za, na primer, grickanjem kiselih krastavaca ukazuje da telu nedostaje želudačne kiseline, a to može izazvati probleme s varenjem, alergije i osećaj neprijatnosti u stomaku. Naime, želudačna kiselina razgrađuje hranu i dezinfikuje i sterilizuje namirnice koje pojedemo. Dobro je piti probiotike jer oni vraćaju ravnotežu crevnoj mikroflori.

PET zabluda u ishrani: I naizgled ZDRAVE navike čine da se GOJITE!

izvor: b92.net/24sata.hr