Zdravlje

Nije naodmet znati: Kako sprečiti jesenje bolesti?

Jesen je najkritičije doba za starije osobe, jer naglo zahlađenje donosi viruse, prehlade i opasnost od preloma. Prevencija je uvek najbolji lek, a dr Irena Dželetović Milošević iz Kancelarije za zdravlje starih, savetuje starijima da sa posebnim oprezom dočekaju prve hladne dane.

30.09.2019. - 08:15h
Kako sprečiti jesenje bolesti
Kako sprečiti jesenje bolestifoto: Depositphotos/AndrewLozovyi

Neprikladna garderoba je najveći neprijatelj, jer osobe koje nose otvorenu i plitku obuću kada pada kiša i temperatura tokom dana varira, sigurno će "zaraditi" prehladu, a to može da bude početak teške zime.

- Sa predstojećim padavinama, vetrom i hladnoćom, osim jesenje melanholije javljaju se i uobičajene kijavice - kaže dr Dželetović i preporučuje jednostavne i najbolje načine odbrane od tipičnih jesenjih bolesti koje može svako da primenjuje. Dočekajte zimu "pucajući" od zdravlja.

SPREČITE GRIP

Jesen je idealno vreme za godišnje vakcinisanje koje će vas najbolje zaštititi od virusa gripa.

Kada kijate i kašljete prekrijte nos i usta maramicom kako ne biste zarazili ljude u vašoj neposrednoj blizini. Ako se razbolite, ostanite kod kuće, jer to je jedini način da se potpuno i pravilno izlečite.


PAMETNO SA ANTIBIOTICIMA

Antibiotici leče bakterijske infekcije, ali ne i one koje izazivaju virusi. Obična prehlada i grip su virusne infekcije i ne leče se antibioticima. Nepotrebno korišćenje antibiotika uzrokuje stvaranje otpornih bakterija, a to se kasnije mnogo teže leči.

PRIPREMITE SE ZA HLADNO VREME

Izlaganje niskim temperaturama može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme. Deca i stariji su posebno osetljivi, ali i oni u najboljim godinama mogu osetiti posledice. Vreme je za tople čarape i jakne.

JEDITE BELI LUK

U sosove i druga jela stavljajte beli luk. Istraživanja su pokazala da enzimi iz belog luka pomažu u ispuštanju serotonina.

PERITE I DOBRO POSUŠITE RUKE

Čiste ruke su jedan od najvažnijih koraka u izbegavanju mogućih bolesti i širenja mikroba. Najbolje je ruke prati sapunom i vodom oko 20 sekundi. Ako to nije moguće, koristite vlažne maramice sa alkoholom.

Osim čestog pranja, važno je i dobro osušiti ruke jer se bakterije šire na vlažnim površinama.


JEDITE VOĆE I POVRĆE

Mnogi uživaju u suhomesnatim proizvodima, ajvaru i kiselim salatama, ali vitamini se najbolje mogu uneti svežim voćem i povrćem. U svakoj radnji se čitave godine mogu naći jabuke i južno voće. Umesto smrznuto, jedite sveže povrće uz što manje termičke obrade.

PROVERITE INSTALACIJE

Pozovite majstora koji će proveriti plinske instalacije u stanu, kamin i dimnjak.

Zvuči neverovatno, ali svake godine nekoliko osoba strada od trovanja ugljen-monoksidom. To su najčešće starije osobe. Sprečite mogućnost trovanja ugljen-monoksidom. Osim toga, promenite baterije u senzorima za požar ukoliko ih imate. Kupite gumene trake i zatvorite rupe u drvenariji, jer i takva promaja može da dovede do ukočenja.

Izvor: Večernje novosti