Radna nedelja do četvrtka postala hit među poslodavcima: Hoće li je testirati i u Srbiji?

Radna nedelja samo do četvrtka postala je hit među poslodavcima u Španiji, Novom Zelandu, Japanu, ali i u Danskoj i na Islandu.

Samo 4 dana, foto: fizkes/Shutterstock
Samo 4 dana, foto: fizkes/Shutterstock

Poslodavci širom sveta počeli su da testiraju četvorodnevnu radnu nedelju, što je nakon rada od kuće još jedna promena koju je pandemija donela u svetu rada.

Kako se navodi, rasprava o takozvanom "skandinavskom modelu" koji se temelji na pretpostavci da će produktivnost rasti ako se smanji broj radnih sati nije posebno nova, ali u poslednje vreme opet je aktuelna zbog Kovid krize i to ne samo među vlasnicima kompanija, već i u javnom sektoru i među političarima.

U Evropi španska socijalistička vlada razmatra mogućnost uvođenja ovog modela kako bi ubrzala oporavak privrede, a s druge strane javna uprava u Danskoj i na lslandu već radi samo do četvrtka, piše Poslovni dnevnik.

Šef Agencije za privremeno zapošljavanje Adečo kaže da mnoge kompanije uvode kraću radnu nedelju, posebno u kontekstu nedostatka radne snage u maloprodaji i ugostiteljstvu.

"Nakon korona krize ljudi su postali svesniji da njihovi dotadašnji radni uslovi nisu bili baš najbolji. Sada smatraju kako ne bi trebali da žrtvuju svoj lični život zbog karijere", rekao je Kristof Kaitor, prvi čovek Adeča.

Među kompanijama koje testiraju četvorodnevnu radnu nedelju je i španska telekomunikacijska kompanija Telefonica, gde u tom režimu radi 10 odsto zaposlenih, a ukoliko rezultati koji pokazuju produktivnost ostanu zadovoljavajući, u skraćenu radnu nedelju bi se uključilo još učesnika.

Telefonica je radnicima koji rade skraćeno smanjila platu za 15 odsto, ali poslodavci u drugim zemljama nameravaju da ponude punu platu, uprkos manjem broju odrađenih sati.

Informatička kompanija Software El Sol iz Andaluzije uvela je četvorodnevnu radnu nedelju bez smanjenja plate, a od početka eksperimenta povećala je broj zaposlenih za 15 odsto.

"Prodaja je porasla 20 odsto, a izostanci s posla dramatično su smanjeni. Zadovoljstvo zaposlenih i klijenata takođe je poraslo, zajedno s produktivnošću", tvrdi direktor marketinga Pedro Kortes.

Izvor: Tanjug / b92.net