Od crvene do crne: Kako boje utiču na našu svakodnevicu?

Boje su vrlo važan i neodvojiv deo naših života, a svaka od njih ima svoje značenje i svoj uticaj na našu psihu.

Kako boje utiču na našu svakodnevicu?, foto: Depositphotos/sibstock
Kako boje utiču na našu svakodnevicu?, foto: Depositphotos/sibstock
.

Kako boje utiču na naš svakodnevni život, na našu percepciju i reakciju, te tako ujedno otkrivaju i neke od naših osobina, proučava psihologija boja.

Svaka od boja ima svoje i pozitivno i negativno značenje, u zavisnosti od konteksta u kom se promatra, pa upravo to utiče na naš doživljaj određenog predmeta u našem okruženju.

Predstavljamo vam značenja i doživljaj osnovnih boja, kao i tzv. neboja, odnosno bele i crne.

Bela
Bela boja smatra se pozitivnom i smirujućom. Daje osećaj svežine, a u mnogim kulturama se smatra bojom čistoće i nevinosti, kao i novih početaka. Ujedno je to boja koja se vezuje uz belu odoru medicinskog osoblja, pa prema njoj osećamo i svojevrsno strahopoštovanje, dok se istovremeno osećamo inteligentnijim ako je nosimo.

Na primer, istraživanje "The Kellogs School of Medicine" pokazalo je da su studenti koji bi obukli beli mantil smatrali same sebe inteligentnijima, a na hodnicima bolnice odmah bi bili percipirani kao marljivi i pametni.

Crvena
Crvena boja često se veže uz pojam strasti i plodnosti pa se neretko žene odlučuju da nose crvenu haljinu ili crveni ruž u situacijama kada im je važno da privuku pažnju suprotnog pola.

Štaviše, istraživanje sprovedeno na Univerzitetu Ročester pokazalo je da kada se muškarcu pokaže fotografija žene u crvenoj haljini i fotografija žene u haljini neke pastelne boje, pažnju će im odmah privući ona u crvenoj.

Ta boja se takođe često može videti i na sportskim terenima, naročito otkad ju je prigrlio fudbalski klub Liverpul još 1960-ih i otada godinama neprestano pobeđivao.

No, crvenu često vezujemo i za opasnost, znak zaustavljanja, ocenjivanje ispita crvenom hemijskom olovkom, pa samim timeto nije boja koja će podsticati kreativnost ili nas umiriti.

Žuta
Žuta se smatra bojom koja je najlakše vidljiva ljudskom oku. Mogu da je prepoznaju čak i osobe koje pate od daltonizma, a kada je reč o našem zdravlju, ona može mnogo toga da kaže o stanju organizma.

Naime, ako naše telo prima dovoljno nutrijenata i vitamina, podton kože biće lagano žut, jedva primetan, dok će kod bledih osoba izostati i na taj način reći mnogo o stanju njihovog imunološkog sistema. Svakako, taj žuti podton kože treba razlikovati od preteranog pigmenta koji ukazuje na hepatitis.

Žuta boja takođe je u velikom kontrastu s ostalim bojama duginog spektra, pa za njom posežemo kada želimo da nam odeća bude primećena i drugačija. Time ujedno šaljemo poruku da smo vedre i optimistične osobe.

Plava
Plava je boja neba i vode. Odiše mirnoćom pa se često koristi u poslovnim svrhama, a pokazalo se da je jednako vole i muškarci i žene.

No, različite tonove plave boje percipiramo na različite načine. Tamniji tonovi, gotovo nalik crnoj, odaju utisak moći, snage i poštovanja, dok su svetliji tonovi vezani za opuštanje, svežinu, vedrinu i druge pozitivne emocije.

Međutim, negativnost plave boje ogleda se u tzv. plavom svetlu koje izvire iz ekrana naših računara i mobilnih uređaja, pa nas dugo drži budnim.

Kada je pak reč o hrani, plave namirnice hlade i umiruju, a to su: borovnica, ribizla, kupina, šljiva, kvasac, alge i neke ribe, divlje pečurke, crne masline, crno grožđe.

Zelena
Boja koju uvek bez izuzetka vezujemo za prirodu i buđenje kreativnosti svakako je zelena. Ona ujedno predstavlja ravnotežu i harmoniju. Redovno se koristi pri stvaranju proizvoda kada treba da se naglasiti povezanost s ekologijom i održivim razvojem.

Što se tiče hrane zelene boje, ona se uvek vezuje uz zdravlje. Na primer, zeleno povrće izvor je celuloze i alakalizuje telo, dok su zeleni sokovi dobri za detoksikaciju, stabilizuju krvni pritisak i stvaraju kiselo-baznu ravnotežu u krvotoku.

Crna
Crna je boja koja od svih ima najviše oprečnog uticaja. S jedne strane smatra se bojom težine, depresije i smrti, a s druge izvorom elegancije.

Na primer, kada posežemo za proizvodima koji su crne boje, imamo utisak da kupujemo nešto luksuzno i vrednije nego da je u bilo kojoj drugoj boji.

No, posebno je zanimljivo to da crnu boju percipiramo potpuno različito na različitim ljudima. Ako je odrasli muškarac odeven u crno odelo, smatra se uspešnim i ambicioznim.

Kada žena obuče crnu haljinu ili poslovno odelo, smatra se pribranom, atraktivnom i veoma sigurnom u sebe, dok se crna boja kod adolescenata smatra simbolom pobune.

Izvor: Zadovoljna.hr