Zanimljivosti

U Opštini Rača zabranjeno ogovaranje, a u Rumi žvakaća guma!

Ponašanje službenika u lokalnim samoupravama propisano kodeksima u kojima ima i komičnih uputstava. Suknje malo iznad kolena. Muškarci da ne nose crvenu, narandžastu i ljubičastu odeću.
15.08.2016. - 09:45h

Papuče, kratke suknje i haljine, preuske farmerice, bluze sa dubokim dekolteom, naočare za sunce... Sve to, baš kao i neljubazno ophođenje, tračarenje, javno izražavanje političkog stava i odugovlačenje odgovora zabranjeno je za radnike lokalne samouprave. Većina opština u našoj zemlji je usvojila kodeks ponašanja, koji do najsitnijih detalja, čak i komičnih, propisuje šta zaposleni treba, a šta ne smeju da rade. A ukoliko ih ignorišu, preti im i otkaz, pišu "Novosti".

Dok većina pravilnika lepog ponašanja zabranjuje samo ekstremne slučajeve, neke opštine su uvele i pravilo po kojem se muškarcima predlaže da izbegavaju intenzivne boje odeće, poput crvene, narandžaste, žute i ljubičaste. Ženama je preporučena dužina suknje do pet santimetara iznad kolena, a odevni predmeti na bretele su zabranjeni. U uputstvu opštine Ruma, navedeno je da bi radnici trebalo da izbegavaju žvakaću gumu, glasan razgovor preko telefona, ali i da su "zabranjeni šminkanje i drugi vidovi održavanja urednosti u kancelariji". Nije dozvoljeno ni neumereno približavanje osobi sa kojom se komunicira.

Pravilnik se dotiče i ponašanja, pa je zabranjeno pušenje, doručkovanje u kancelarijama, a u opštini Rača i učestvovanje u glasinama, ogovaranju i drugim vrstama negativne komunikacije.

- Izbegavanje učestvovanja u glasinama i ogovaranju smo uvrstili da bismo sprečili iznošenje ličnih i porodičnih prilika zaposleni. Zaposleni se zaista drugačije ponašaju otkako smo usvojili kodeks, koji je u julu stupio na snagu. Za lakše povrede predviđeno je umanjenje plate od 10 do 30 odsto, a za teže narušavanje radne discipline službenik bi čak mogao i da ostane bez posla,  kaže za "Novosti" Petar Petrović, načelnik Opštinske uprave Rače. 

Kikinđani svoje ćate upozoravaju i da građane, korisnike usluga i poslovne saradnike obavezne pozdravljaju sa "dobar dan", nikako sa "ćao" i "zdravo". Damama ukazuju da dekolte može biti maksimalno u visini pazuha, a kolegama oba pola da kosa i nokti moraju biti uredni.

Kodeks ove vojvođanske opštine već sasvim podseća na bonton. "Ako sede, muškarci prilikom upoznavanja ustaju i ne drže ruke u džepovima. Rukovanje treba da bude srdačno i kratko".

Razlika je u tome što se kodeks ne zaustavlja samo na vaspitanom ponašanju, već daje striktna uputstva i u pogledu poštovanja nadređenih.

U Kikindi službenici treba da ustanu kada rukovodilac uđe u njihovu kancelariju.

U Kraljevu savetuju opštinarima da nije pristojno ostavljati poruku da im se javi osoba koja im je potrebna.

- Vodili smo se time da nikome ne budu ugrožena prava. Političku neutralnost je zaista teško sprovesti u praksi. Ali, insistiramo na tome da se politčki stavovi ne iznose pred strankama. Ukoliko bih čuo da je nekom sugrađaninu zaposleni pričao o tome, pokrenuo bih dicisplinski postupak. Bez obzira šta piše u kodeksu, teško je, međutim, sprečiti da zaposleni međusobno razmenjuju stavove,  kaže načelnik Opštinske uprave Rače.

"Telefonski razgovor se započinje predstavljanjem. Ne dozvolite da telefon dugo zvoni, a ukoliko se to dogodi zaposleni je dužan da se sagovorniku izvini",  piše u pravilniku. 

Kodeks je u Rumu stigao u okviru standardizacije ove opštine. Prošle godine su osobe koje rade sa strankama u službi pisarnice dobile i posebnu uniformu.

Živka Pržulj, profesor sa Beogradske bankarske akademije objašnjava da je svrha kodeksa da radne uloge ne prepusti ličnim procenama i shvatanjima.

- U privatnom životu odgovornost za naše ponašanje snosimo sami, a na poslu predstavljamo organizaciju, njen sistem vrednosti i njenu kulturu - napominje Živka Pržulj. - Lokalna samouprava, kao i druge državne institucije i javne službe služe potrebama građana i to treba da bude prepoznatljivo u ponašanju državnih službenika.

Profesorka Pržulj smatra da je zaista potrebno da mnogi službenici nauče jezik i komunikaciju sa strankama, a ne da se ponašaju kao na pijaci ili ulici.

Mnogi zaposleni imaju pogrešnu predstavu o svojoj radnoj ulozi i misle da su ulaskom u državnu službu dobili neku posebnu moć, koju demonstriraju kroz razne forme nipodaštavanja građana kada im se obraćaju.

- Nije redak slučaj da stranka uđe u neku kancelariju ili stane pred šalter, a da osoba koja tu radi dugo razgovara privatno telefonom dok klijent čeka i da je pri tome ne udostoji ni pogledom, kaže Pržulj.