Dom i porodica

Ove dileme muče gotovo sve majke: Kako da se posvetite sebi, a da vas ne izjeda osećaj krivice?

Gotovo svaka majka se nekada susrela s osećajem krivice ako se odvoji od deteta, pa čak i na nekoliko minuta. Ipak, jedno je sigurno, važno je posvetiti se sebi, a da ne osećamo krivicu zbog toga. 

U prvih nekoliko meseci života majka i dete su praktično jedno. Ona je njegov prvi kontakt s spoljnim svetom i sve što uči, ono uči preko nje. Kako dete raste tako se sve više smanjuje potreba da majka stalno bude prisutna.Uprkos tome, neke od njih osećaju krivicu i grižu savesti ako odvoje vreme za sebe, a da to ne uključuje odlazak na posao.

19.06.2021. - 09:15h
Majka i dete
Majka i detefoto: Yuganov Konstantin/Shutterstock

Osećaj krivice je usađen našim vaspitanjem, ličnošću, životnim iskustvima, ali i našim shvatanjem vrednosti, moralom i našim uverenjima.

Za ovaj osećaj krivice u psihologiji se često kaže da je "društvena" emocija, jer proizlazi iz našeg ponašanja i naših misli prema drugim ljudima.

Upravo je tako i s ženama koje osećaju krivicu ako uzmu sat-dva vremena za sebe i zbog toga misle da nisu dobre majke.

Majčinstvo je predivo, ali može biti izrazito naporno. Uloga majke nije ono što se vidi na slikama na instagramu. Svaki novi dan sa sobom nosi nove izazove, naročito ako je reč o manjem detetu.Ipak, da bi majka mogla normalno da funkcioniše i kako bi se predupredila postporođajna depresija i drugih psihičkih poremećaji, ona jednostavno mora odvojiti malo vremena i za sebe.

1. Svakoj majci je potreban “odmor” od dece

To što ćete uzeti za sebe nekoliko minuta nije i ne bi trebalo da se gleda kao luksuz. To je jednostavno ljudska potreba. Kao što ne možemo ni 24 sata, sedam dana u nedelji biti s partnerom, tako i neprestano provođenje vremena s detetom može negativno uticati na nas, koliko ga god da ga volimo. Nužno je predahnuti barem nekoliko minuta dnevno, u suprotnom će brzo doći do prezasićenja.

Dete će jednom odrasti, a najbolje što možete da mu pružite jest da vidi kako ste celovita osoba koja uživa u životu punim plućima. Ako ste vi srećni, i dete će biti.

2. Imajte na umu da dete ima i druge osobe koje mogu da brinu o njemu

Dete (najčešće) ima i oca, dedu, baku, tetke ili drugu rodbinu koja može barem nekoliko minuta pripaziti na njega. Što se tiče oca, jasno dajte partneru do znanja da je dete jednako njegovo kao i vaše i da on nije „dadilja“ koja će povremeno da pričuva dete. Za to postoji ostatak rodbine.

Ako ste primetili da je sve na vašim leđima, obvezno porazgovarajte s partnerom, objasnite mu svoja gledišta i zajedno napravite raspored kada će ko da čuva dete. Očeva uloga je vrlo važna u životu deteta.

Otac i dete
Otac i detefoto: fizkes/Shutterstock

3. Odaberite vreme koje vam najviše odgovara

Nekim je ljudima prva jutarnja kafa, dok svi još spavaju, sveti ritual. Drugima je važno da imaju nekoliko minuta za sebe pre spavanja.

U zavisnosti od vaših obaveza odredite koje će vreme biti samo vaše, ono u kojem ćete napuniti baterije. Ako ste jutarnji tip, dogovorite se s partnerom da on ostaje u krevetu s detetom ili da bude u pripravnosti ako se dete probudi.

4. Posvetite se aktivnostima koja vas čine srećnom

Šta je ono što vas najviše usrećuje i u čemu ste uživali i pre majčinstva?

Bilo da je u pitanju čitanje knjiga, pisanje, vežbanje, kafa s prijateljicom ili nešto sasvim deseto, prisetite se šta vas je privuklo toj aktivnosti, pa će vam biti lakše da se u „slobodno“ vremene posvetite baš tome.

5. Ne zaboravite da niste samo majka, nego ste i žena

Uvek imajte na umu da niste samo majka. Vi ste možda umetnica, ekonomistkinja, inženjerka, učiteljica ili frizerka koja je postojala i pre deteta.

Možda ste zaljubljenica u jahanje konja, u prirodu, u umetnost, u tetovaže, u rok-muziku. Vi ste i nečija partnerka, prijateljica, ćerka i saradnica.

Sve to deo je vaše ličnosti. Negujte sve delove sebe, jer će dete jednom odrasti, a najbolje što mu možete pružiti jeste da vidi da ste i vi celovita osoba koja uživa u životu punim plućima. Ako ste vi srećni i dete će biti.