Naučnici: Ni Turska ni Rusija ne govore istinu o avionu

Dva belgijska astrofizičara dovela su u pitanje i rusku i tursku verziju događaja oko obaranja ruskog vojnog aviona od strane turskih lovaca 24. novembra iznad tursko-sirijske granice, piše britanski list "Indipendent".

.

Dr. Tom van Dorslere i dr. Đovani Lapenta su na na sajtu Katoličkog univerziteta Leuven, na kojem rade, saopštili da se oboreni ruski avion nije mogao kretati ni onako kako je rekla turska, niti ruska strana.

Turske vlasti su saopštile da su ruski piloti deset puta upozoreni da su povredili vazdušni prostor Turske pre nego što je avion oboren, ali su ruske vlasti te tvrdnje odbacili kao "glupost".

Nakon što su odgledali video snimak incidenta, koji je postavljen na internet, dr. van Dorslere i dr. Lapenta su izjavili da je, prema njihovoj računici, ruski avion leteo brže nego što Turska tvrdi.

Zvanična Ankara je navela da je ruski avion u njihovom vazdušnom prostoru bio 17 sekundi, ali su belgijski fizičari zaključili da je, pri brzini od 980 kilometara na sat kojom je leteo, avion mogao da provede tek sedam sekundi u vazdušnom prostoru Turske.

Iz toga, kako tvrde naučnici, proizlazi da je izuzetno malo verovatno da je Turska uputila deset upozorenja ruskim pilotima u pet minuta, jer bi avion pri toj brzini za pet minuta prešao 80 kilometara.

"Kako su turske vazduhoplovne snage mogle da predvide da će ruski avioni ući u turski vazdušni prostor? Vojni avioni su veoma pokretljivi, a u teoriji su ruski avioni mogli u poslednji trenutak da se okrenu i tako izbegnu ulazak u turski prostor", ističu belgijski naučnici.

Oni dodaju da su upozorenja izdata ruskim pilotima u trenutku kad su im upućena bila tek spekulacije da će oni ući u vazdušni prostor.

Van Dorslere i Lapenta, međutim, smatraju da ni ruske vlasti nisu bile potpuno iskrene kad je reč o tom incidentu.

Zvanična Moskva je tvrdila da se avion okrenuo za 90 stepeni i da je aktivno pokušavao da izbegne turski vazdušni prostor kad je pogođen.

Naučnici objašnjavaju da se pri toj brzini "promena kursa od 90 stepeni može postići samo u slučaju objekta koji je višestruko teži ili brži od aviona.

"Prema našim proračunima, jasno je da ni tursku ni rusku verziju ne treba uzeti zdravo za gotovo. Procene ukazuju da je kršenje turskog vazdušnog prostora moglo da traje maksimalno deset sekundi, dok se ruske tvrdnje protive zakonima mehanike", istakli su astrofizičari.

Izvor: Tanjug