Kinezi traže garancije za koncesiju na Koridoru 11

Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da se sa kineskim kompanijama vode teški pregovori za koncesiju na Koridoru 11, jer Kinezi traže garanacije za promet saobraćaja.

.

"U prethodnih mesec i po dana smo vodili pregovore sa dve kineske kompanije na koji način da prevaziđemo to pitanje. Razmatramo šta možemo da ispunimo, a da to svakako ne bude davanje garancija za protok saobraćaja ,niti da to bude davanje dodatnog novca, nego da vidimo uz put šta je to još moguće što bi mi mogli da im ponudimo", rekla je Mihajlović novinarima u Palati Srbije.

Ona je kazala da ti razgovori neće biti okončani sigurno u roku od mesec dana i da se samim tim ne mogu očekivati ni novi tenderi za gradnju preostalih deonica na budućem autoputu od Beograda do granice sa Crnom Gorom, odnosno na Koridoru 11.

"Državna kasa Srbije je likvidna, možda po prvi put, i mi možemo naći način da uzmemo kredit, ali to nije naš cilj. Kineska strana nije navikla na koncesije i nije baš uvek raspoložena za taj vid gradnje, ovo bi bilo prvi put i zato su ti razgovori vrlo teški", dodala je Mihajlović.

Predmet koncesije je ranije bio izgradnja i održavanje dela Koridora 11 od Surčina do Obrenovca u dužini od 17,6 kilometara i od Preljine do Požege u dužini od 30,9 km, kao i upravljanje, održavanje i korišćenje deonice od Obrenovca do Preljine duge 103 km.

Dve kineske kompanije su prošle pretkvalifikacioni postupak - "Čajna roud and bridž korporejšn" (CRBC) i "Šandong haj-spid grup", a rok za dostavljanje koncesionih ponuda je bio 5. februara.

Mihajlović je navela da su Ministarstvo građevine i Grad Beograd obavili sve pripreme za investiciju Ikee u Srbiji i sada se samo čeka da ta švedska kompanija pošalje projekat za gradnju prvog prodajnog objekta, kod Bubanj Potoka.

"Imamo protokol sa Ikeom, Grad Beograd i Ministarstvo su uradili sve i pripremil i trenutno je lopta kod Ikee da pošalju projekat", rekla je Mihajlović.

Kako je rekla, dinamika izmeštanja naplatne rampe na autoputu kod Bubanj Potoka predviđa da preduzeće "Putevi Srbije" taj posao obavi u roku od godinu dana.

"Sigurna sam da neće kasniti, jer je to toliko značajan projekat za nas da nećemo dozvoliti kašnjenja", poručila je Mihajlović, koja je na čelu Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture.

Drobnjak je potvrdio da će se ta naplatna rampa nalaziti u blizini Vrčina.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je ranije saopštilo da izmeštanje naplatne stanice Bubanj Potok nije uslov za dobijanje građevinske dozvole, kao i da izdavanje dozvole zavisi isključivo od brzine kojom će ta kompanija podneti zahtev i ispuniti zakonske uslove.

"Izmeštanje naplatne stanice Bubanj potok teče po planu, to je potrebno uraditi pre izdavanja upotrebne dozvole, ali nije uslov da bi se dobila i građevinska dozvola, kako se navodi u pojedinim medijima. Od kompanije Ikea se zahteva da do izdavanja građevinske dozvole izradi Elaborat o privremenom izmeštanju i odvođenju voda, dok traju radovi na izgradnji robne kuće", navelo je ministarstvo.

Ove godine će biti rehabilitovano 150 kilometara puteva u Srbiji, u vrednosti od skoro 60 miliona evra, najavila je ministarka.

Iz preduzeća "Putevi Srbije" najavljuju da će prvi radovi početi već za desetak dana.

Mihajlović je, nakon sastanka sa predstavnicima više od 70 putarskih i projektantskih preduzeća u Palati Srbije, izjavila da se ti radovi finansiraju iz kredita Svetske banke, Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj, koji iznosi ukupno nešto više od 400 miliona evra za obnovu puteva u Srbiji.

"Javni pozivi su završeni po kriterijumima Svetske banke i posao za ovu godinu su dobile domaće firme", istakla je Mihajlović.

Ona je poručila da je cilj da se domaće firme angažuju na gradnji puteva i podsetila da su u prethodnom periodu na Koridoru 10 kao glavni izvođači bile angažovane strane firme, dok su domaće radile kao podizvođači.

Ministarka je rekla da je ostala još jedna neugovorena deonica na Koridoru 10 na jugu Srpska Kuća - Levosoje, u dužini od osam kilometara i pozvala domaće firme da se udruže i konkurišu za dobijanje tog posla.

Ona je navela da je učešće građevinarstva u bruto domaćem proizvodu Srbije svega 2,5 odsto, što je najniže u Evropi.

Mihajlović je kazala da se sastala sa svim preduzećima kako bi videla na koji način može da se ubrza gradnja i izrazila očekivanje da će 2015. biti rekordna godina po broju izgrađenih kilometara.

Ona je kao jedan od problema izdvojila Zakon o javnim nabavkama, zbog čega je najniža cena kriterijum za dobijanje posla, pa firme često daju dosta niske odnosno damping cene, pa posle dolazi do problema.

Mihajlović je istakla da domaće firme imaju kapaciteta da rade, kao i da je do kašnjenja u realizaciji projekata na koridorima došlo kada su uzimani krediti, pošto nisu postojali projekti niti je bila završena eksproprijacija zemljišta.

To ministarstvo će ove godine za kapitalne projekte izvođiti 3,2 milijarde dinara i ta sredstva su, kao što je planirano, počela da se troše u maju i do sada je utrošeno 200 miliona, navela je ministarka dodajući da ta sredstva nemaju veze sa kreditima.

Odgovarajući na pitanje novinara, ona je rekla da će biti promenjena namana za dva kredita EBRD-a za železnice, jer nisu iskorišćena, s obzirom da smo u 2014. zbog toga na ime kamata morali da platimo 5,5 miliona evra.

"Možda ćemo te kredite i vratiti, jer mnogo je veća šteta da ponovo plaćamo kamate. Ovih dana vodimo razgovore o tome", dodala je ona.

Direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak rekao je da će radovi na rehabilitaciji putne mreže početi najpre u Zapadnoj Srbiji, kod Malog Zvornika i Ljubovije.

On je kazao da će se na svakih nedelju dana pratiti izvođači radova kako bi se videlo da li poštuju predviđenu dinamiku

Direktor sektora za izgradnju u Koridorima Srbije Branko Smiljanić je rekao da je problem putne privrede bio jako izražen, a posebno na koridorima 10 i 11, što je nasleđeno iz prethodnog perioda i da se sada zajedničkim snagama pokušava da nađe rešenje.

"Razgovarali smo sa ministarkom o rešavanju problema. Ono što je bilo do sada, to je ostalo iza nas, upravo ovakvi sastanci služe da bi se problemi rešili kako bi u budućnosti bili efikasniji", dodao je Smiljanić.

Izvor: Tanjug