Novi Štadlerovi vozovi na srpskim prugama početkom 2015.

Železnice Srbije su do sada preuzele četiri nova elektromotorna voza od švajcarske kompanije Štadler, koji bi trebalo da budu uključeni u saobraćaj početkom godine, a najkasnije do proleća.

.

To su prvi novi elektromotorni vozovi koje su srpske železnice kupile posle više od 30 godina, izjavio je predsednikom Skupštine Železnica Srbije Zoran Anđelković tokom današnjeg obilaska novih "Švajcaraca" u Tehničko-putničkoj stanici Zemun, gde se testiraju.

Železnice Srbije su od Štadlera kupile ukupno 21 elektromotorni voz i svi će biti isporučeni do septembra, rekao je Anđelković Tanjugu prilikom prvog predstavljana Štadlerovog voza.
"To su ubeljivo najsavremeniji i prvi elektromotorni vozovi koje su srpske železnice kupile, posle nabavke vozova koji se sada koriste za BG i Beovoz", kazao je Anđelković.

Novi Štadlerovi vozovi u vrednosti od 99 miliona evra su kupljeni sredstvima kredita Evropske banke za obnovu i razvoj.

Oni su napravljeni u skladu sa najnovijim evropskim standardima, mogu da razviju brzinu od 160 km na čas, imaju savremenu opremu, vakuum toalet, klimatizovani su i prilagođeni osobama sa posebnim potrebama...
"Voz ima 224 mesta za sedenje i veoma je udoban", istakao je Anđelković.

On je rekao da su se ti vozovi testiraju zajedno sa predstavnicima Štadlera i radnicima srpskih železnica koji su bili na obuci u toj švajcarskoj kompaniji.

Prema njegovim rečima, Štadler je napravio ukupno 1.000 vozova za evropske železnice, među kojima su i vozovi za Železnice Srbije.

Kada je reč o novom redu vožnje, Anđelković je poručio da nas očekuje bolja železnička godina, s obzirom da će već 2015. biti obnovljene neke deonice koje se rade sredstvima ruskog kredita.

On je izrazio očekivanje da će na pojedinim mestima novi "Švajcarci" moći da jure 160 km na sat.

Peti Štadlerov voz se nalaziu Centru za železnička ispitivanja u Rumuniji radi određenih ispitivanja i njen dolazak se očekuje narednih dana.

Ti vozovi su namenjeni regionalnom železničkom saobraćaju i saobraćaće najverovatnije već od februara između većih gradova u Srbiji i tako zameniti postojeće klasične garniture, kažu u Žeelznicama.

Oni će prevoziti putnike na prugama Beograd-Novi Sad-Subotica, Beograd - Šid, Beograd - Niš, Niš - Preševo, Beograd - Kraljevo i Beograd - Prijepolje.

Namera je da se tim vozovima oformi mreža Inter siti vozova Srbije, što znači da će ti vozovi stajati samo na značajnijim stanicama.

Anđelković je danas obišao Beogradski železnički čvor, kako bi se sa saradnicima uverio da je sve spremno za prelazak na novi železnički red vožnje, koji stupa na snagu u nedelju i važiće do 12. decembra 2015. godine.

Direktor Sektora unutrašnje kontrole Železnica Srbije Vladimir Teofilović je izjavio da će novi vozovi biti sjajna stvar za srpske železnice i putnike, kao i da će ta služba nadzirati korišćenje ovih vozova.

On je podsetio da je ugovor o kupovini tih vozova potpisan još pre godinu i po dana i da smo konačno dočekali da na naše pruge stigne "poslednja reč tehnike" u Evropi za tu vrstu vozova.
"Nadam se da će Železnice Srbije u budućnosti postati ono što Er Srbija postaje na evropskom i svetskom nebu", kazao je Teofilović.

Anđelković je obišao i radove na gradnji železničke stanice Beograd centar u Prokopu i najavio da će već tokom 2015. biti prošireni železnički kapaciteti buduće glavne železničke stanice, s obzirom da će sadašnja Glavna železnička stanica biti izmeštena zbog projekta Beograd na vodi.

Anđelković je podsetio da su ti radovi, koji se finansiraju kuvajtskim kreditom, krenuli početkom ovog meseca i naveo da je Kuvajt zainteresovan da obezbedi još jednu kreditnu liniju od oko 25 evra za dalje radove na kompletiranju "Prokopa" ispod ploče. Radove izvodi grupa preduzeća na čelu sa Energoprojektom.

Prema njegovim rečima, drugi kredit bi bio za završetak prvog i drugog koloseka, pošto su sada predviđeni radovi od trećeg do osmog koloseka.

On je kazao da će kada bude potpuno funkcionisao "Prokop" ispod ploče biti više zainteresovanih investitora za prostor iznad ploče, gde može da se grade poslovni objekti, hoteli, šoping centri i drugo.

Kako je reako, "Prokop" sada koriste BG vozovi i već u 2015. vozovi za Novi Sad, Niš, Užice i ostale relacije moći će da polaze sa "Prokopa" ili iz Zemuna.

Železnice Srbije imaće u novom redu vožnje 504 vozova

Železnice Srbije u ponoć prelaze na novi železnički red vožnje koji će važiti do 12. decembra 2015. i u tom periodu imaće u putničkom saobraćaju 504 vozova.

To je jedan više nego po sadašnjem redu vožnje, saopštile su Železnice Srbije.

Preliminarnom projekcijom reda vožnje u teretnom železničkom saobracaju za 2015, predviđeno je da se preveze oko 11,7 miliona tona robe i ostvari oko 3,35 milijardi netotonskih kilometara, što bi predstavljamo rast obima prevoza za oko 3,9 odsto u tonama.

Za novi red vožnje u teretnom saobraćaju ugovoreno je 263 međunarodnih vozova i 391 voz u unutrašnjem saobraćaju.

Po novom redu, u međunarodnom putničkom saobraćaju je predviđeno 46 vozova (30 u međunarodnom i 16 u pograničnom saobracaju).

U unutrašnjem saobraćaju 16 daljinskih vozova, 327 lokalnih, Beovoz-osam vozova i BG voz -105 vozova. Takođe, planirana su i četiri agencijska voza.

Prema novom redu vožnje, za Bar će saobraćati jedan par vozova pomoćnim prevoznim putem preko Lapova i Kraljeva, dok ne bude osposobljena pruga za redovan saobraćaj preko Valjeva i Kosjerića.

Voz iz stanice Beograd za Bar polaziće u 18.40 sati.

Kada bude saniran oštećeni deo pruge koji je u prekidu, na ovoj relaciji biće uspostavljen saobraćaj jednog dnevnog para vozova sa polaskom iz Beograda u 9.10 sati i jednog noćnog para vozova koji će iz Beograda polaziti u 20.10 sati.

Najveća novina je što će voz Avala koji sada saobraća na relaciji Beograd-Prag, od novog reda vožnje će saobraćati od Beograda do Beča sa polaskom iz stanice Beograd u 7.17 sati. Voz neće prolaziti kroz stanicu Budapest Keleti, već preko stanica Kalenfold, Ferencvaros i Kobanya-Kispest.

Voz iz Beograda u Bec po redu vožnje stiže u 19.12 sati.

Kao i u važećem redu vožnje, saobraćaće i večernji voz za Budimpeštu sa polaskom iz stanice Beograd u 21.48 sati. Pored ovih, planiran je još jedan par vozova za Budimpeštu - voz Andrić koji će iz stanice Beograd polaziti u 11.15 sati.

Za Sofiju, kao i do sada, saobraćaće jedan par vozova Nušić sa večernjim polaskom iz Beograda u 22.05 sati.

Do Soluna će saobraćati jedan par vozova, kao i do sada sa polaskom iz stanice Beograd u 18.50 sati, a za Skoplje, pored ovog, saobraćaće i jedan jutarnji voz sa polaskom u 7.45 sati.

Do Zagreba i Ljubljane ce saobraćati jedan par vozova više nego do sada.

Pored jutarnjeg voza koji iz Beograda polazi u 11.03 i saobraća do Vilaha i Sćwarzaha St. Veit , do Ljubljane će putnici moći da se prevezu i večernjim vozom koji iz Beograda polazi u 21.30 sati. U jutarnjem vozu iz Beograda za Vilac i Scwarzah St. Veit neće biti direktnih kola za Cirih, a putnici koji žele da putuju za Cirih to mogu uciniti presedanjem u direktna kola iz Zagreba.

Za letnju sezonu planiran je saobraćaj sezonskih vozova za Bar iz Subotice (Novog Sada) i Beograda i dva puta nedeljno voza na relaciji Budimpešta-Subotica koji u svom sastavu ima direktna kola za Bar. Ova kola se iz Subotice dodaju u sastav voza Panonija do Bara.

U novom redu vožnje nije planiran saobraćaj voza 743/742 Subotica-Beograd koji je u svom sastavu imao direktna kola za Bar, jer ce saobracati voz Andrić.

Kad je rec o pograničnom saobraćaju, na graničnom prelazu Vršac-Stomora Moravita planiran je saobraćaj dva para vozova, kao i u važećem redu vožnje.

Na prelazu Horgoš-Roszke tokom cele godine saobraćaće dva para vozova na relaciji Subotica-Roszke-Subotica i jedan par vozova na relaciji Segedin-Horgoš-Segedin.

Pored ovih vozova, planiran je saobraćaj još dva para vozova od Segedina do Horgoša, od kojih jedan par ide svakog dana izuzev nedeljom, a jedan par samo nedeljom.

Na graničnom prelazu Kikinda-Jimbolia nije planiran saobracaj pogranicnih vozova.

Izvor: Tanjug