Priručnik za škole o postupanju u kriznim događajima

Tim Ministarstva prosvete predstavio je priručnik "Psihološke krizne situacije u obrazovno-vaspitnim ustanovama", vodič namenjen zaposlenima u vrtićima, školama sa uputstvima kako da na najbolji način organizuju život i rad nakon nekog kriznog događaja.

.

Ministar prosvete Srđan Verbić je rekao da je vodič razultat ranijih obuka i seminara na ovu temu, a dragocen je između ostalog i što sadrži savete šta nam neće pomoći u kriznoj situaciji.

"U vreme kriznog događaja čujemo hiljade različitih mišljenja koja nažalost ne pomažu, zato je važno da imamo pred sobom spisak saveta koji nisu pomogli ni u jednoj situaciji", rekao je Verbić na predstavljanju priručnika.

Na promociji je rečeno da je vodič prvi ovakav u našem obrazovnom sistemu priručnika za rešavanje situacija kada se umesto uobičajene rutine desi nešto neočekivano, često bolno i tragično.

Autorke priručnika su prof. dr Jelena Vlajković i mr Ana Vlajković.

Autorka Jelena Vlajković je istakla je da ni odrasli često nisu pripremljeni kada se desi krizni događaj, poplava, nasilje... Kako kaže, po pravilu nastaje zbrka, zbunjenost, nedoumice da li potusnuti emocije ili dopustiti da ih učenici vide.

"Traume posle takvih velikih događaja nastavljaju da žive i ugrožavaju emotivni život", rekla je Vlajković.

Da bismo, kako kaže, na pravi način reagovali, treba da znamo kako da rukovodimo kriznim situacijama i kako da ih rešavamo, u čemu ovaj priručnik pomaže. Ideja je, kako je navela, da u svakoj školi bude tim za rešavanje kriznih situacija, sačinjen od direktora, psihologa, osobe za prikupljanje proverenih informacija.

Tim bi rukovodio u kriznoj situaciji, pratio emotivno stanje dece, rečeno je na skupu i navedeno da je cilj vodiča preventivni, da sačuva mentalno zdravlje dece i odraslih.

Koordinator Jedinice za prevenciju nasilja pri Ministarstvu prosvete Biljana Lajović objasnila je da u školama već postoje timovi za zaštitu od nasilja i da će oni samo biti prošireni delom ljudi koji će se baviti ovim problemom.

Autorka Ana Vlajković ukazala je na preventivni cilj priručnika, kako da ne dođe do potrebe da se uključuju stručnjaci, psiholozi, nego da učenici i zaposleni uz pomoć sopstvenih snaga kroz te događaje prođu što bezbolnije.

"Šira javnost ne prepoznaje značaj psihološke pomoći u kriznim situacijama, kao što je prepoznata pomoć u hrani, odeći..", rekla je Ana Vlajković i navela da je nakon poplava više od 1.000 profesionalaca, studenata, bilo angažovano u pružanju psihološke prve pomoći.

Takođe, iz postradalih područja oko 200 prosvetnih radnika je dobilo ovu vrstu osnaživanja da bi bili sposobni da pomognu drugima, rekla je ona i navela da je u SAD od 11. septembra 2001. godine pružanje psihološke prve pomoći projekat od nacionalnog znacaja.

Priručnik će biti podeljen svakom vrtiću, školi, domu učenika, a urađen je uz podršku Nemačke organizacije za međunarodnu saradnju GIZ i Društva psihologa Srbije.

Izvor: Tanjug