Info

Sprečena pljačka od šest miliona evra

Unutrašnja kontrola Železnica Srbije potvrdila je sumnje da je postojala namera da se opljačka železnička imovina u visini od čak šest miliona evra na rashodovanju 431 teretnog vagona, izjavio je danas generalni direktor srpskih železnica Dragoljub Simonović.
25.04.2014. - 13:48h

Železnice su licitacijom prodale 431 rashodovani teretni vagon, ali su tražile da se prethodno skinu svi rezervni delovi, čija je ukupna vrednost šest miliona evra, rekao je Simonović Tanjugu tokom promotivne vožnje muzejskim vozom "Romantika" na liniji Beograd -Sremski Karlovci.

Simonović je odbacio optužbe pojedinih štampanih medija da je učestvovao u malverzacijama u tom poslu. Nasuprot, istakao je, on je zapravo poništio prvu licitaciju po kojoj je trebalo da određene "mafijaške grupe" dobiju zajedno sa starim vagonima i rezervne delove, kao staro gvožđe.

Namera tih grupa je bila, dodao je, da se rezervni delovi preprodaju u remontnim preduzećima koja bi posle te iste reparirane delove prodale Železnicama po mnogo većoj ceni.
"Imamo svu dokumentaciju o tome, ali pojedini mediji to neće da objave", naglasio je Simonović, ali je dodao da će unutrašnja kontrola Železnica izveštaj predati nadležnim državnim organima.

Ustaljena praksa bivšeg rukovodstva Železnica Srbije je bila da se prave štetni ugovori po to preduzeće i državu Srbiju, rekao je Simonović, dodajući da se godinama unazad "muvalo" sa prodajom starog železničkog gvožđa i da je on na udaru upravo zato što je to sprečio.

Simonović je objasnio da bi u slučaju da su teretni vagoni bili prodati na prvoj licitaciji ponuđači sa teretnim vagonima dobili i rezervne delove, čija je nabavna vrednost veća od 120 miliona dinara odnosno više od milion evra.

Tačno je, kako je rekao, da su ponuđači ponudili na prvoj licitaciji ukupnu cenu od oko 142 miliona dinara za 4.980 tona starog gvožđa, ali bi sa rashodovanim teretnim vagonima dobili i rezervne delove, koje je železnica skinula za svoje potrebe.

"Poslovodstvo srpskih železnica nije moglo da prihvati takvu licitaciju, koja bi bila direktno na štetu naše kompanije, a kada smo ponuđače obavestili da sa rashodovanih teretnih kola želimo da skinemo ispravne rezervne delove koji mogu da se upotrebe prilikom remonta voznih sredstava, ponuđači su odustali od svojih ponuda", rekao je Simonović.

On je napomenuo da nije logično da neko za staro gvožđe ponudi mnogo više od tržišne cene.
Tako Železnice Srbije nisu poništile prvu licitaciju za prodaju rashodovanih teretnih vagona, već su ponuđači pisanim putem odustali od nje, jer im nije odgovarala kupovina tih vagona bez upotrebljivih i ispravnih rezervnih delova.

"Ovo i ne treba da čudi, jer sumnjamo da su ti rezervni delovi kao reparirani trebalo da budu prodati remontnim preduzećima i ponovo ugrađeni po mnogo većoj ceni u naša vozna sredstva", dodao je Simonović.

Podsetio da prethodno rukovodstvo punih 16 meseci nije realizovalo odluku Vlade Srbije o likvidaciji i rashodovanju 360 starih vagona, koji su raspušteni stajali na srpskim prugama, a da je bilo i 213 teretnih kola za koje je odluka Upravnog odbora železlnice o rashodovanju i likvidaciji postojala još iz jula 2008. godine, ali te odluke nisu realizovane sve do decembra 2012. godine.

Na svakom od 431 rashodovanog teretnog vagona bila su po četiri odbojnika, po dve kuke i kvačila, jedan broj osovina, kao i manji broj rasporednika, ali i drugi rezervni delovi.

Na drugoj, ponovljenoj, licitaciji za prodaju rashodovanih teretnih vagona izuzeti su delovi pa je ponuđeno 3.984 tona odnosno skoro hiljadu tona manje nego na prvoj licitaciji, dodao je Simonović.