Radna grupa: Decembarski računi za struju veći zbog ljudske greške i nižih temperatura

Na povećane račune za struju i gas u decembru uticali su veća potrošnja tih energenata zbog hladnijeg vremena, produžen period očitavanja mernih uređaja, ali i ljudski faktor, zbog čega će biti nastavljeno insistiranje na personalnoj odgovornosti pojedinaca, saopšteno je danas novinarima u Vladi Srbije.

.

Ukupan broj reklamacija za struju bio je 40.802, od čega je 16,084 bilo opravdanih, što je za 2,5 odsto povećan broj reklamacija, rekao je pomocnik ministra energetike Dejan Trifunović na konferencijni za novinare na kojoj je predstavljen Izveštaj Radne grupe za kontrolu uvećanih decembarskih računa za struju i gas.

Radna grupa je utvrdila da je jedan od uzroka bio povećana potrošnja struje iz objektivnih razloga, jer je spoljna temperatura u decembru bila niža od prosečne za sedam stepeni Celzijusa, pa je i potrošnje struje bila veća za 24 odsto, rekao je Trifunović.

On je naveo da je bilo i problema sa očitavanjem brojila, posebno zbog produženja obračunskog perioda u pojedinim privrednim društvima a u nekima, kao što je Jugoistok Niš, bila je isključena logička kontrola, što je doprinelo da se u nekim slučajevima oštampaju milionski računi za struju.

Radna grupa, kako je naglasio, zbog tih propusta traži uspostavljanje jačih kontrolnih procedura, kao i da se do 1. aprila izvrši hitna revizija ugovora između EPS snabdevanja i pet privrednih društava za snabdevanje.
"Radna grupa traži i uspostavljanje personalne odgovornosti zbog propusta i da do 1. juna bude preispitan postojeci tarifni sistem za električnu energiju", kazao je Trifunović.

Prema njegovim rečima, ukupan broj reklamacija u januaru bio je u predviđenom limitu, bilo je ukupno 13.181 reklamacija od kojih je 4.859 opravdanih, što je dva i po puta manje nego u decembru.

Pomocnik ministra energetike za naftu i gas Petar Stanojević naveo je da je na račune za gas bilo 920 reklamacija, što je 0,4 odsto ukupnog broja potrošača, kojih ima 242.000.

Na povećane račune za gas za decembar uticale su niže spoljne temperature, kašnjenje očitavanja mernih uređaja kod 15 od ukupno 33 distributera, a kod dva distributera je utvrđeno da su obračunavali veći iznos PDV-a od 10 odsto, rekao je Stanojević.

Kvalitet gasa je bio u predviđenim granicama, osim u četiri mesta - Bačkoj Topoli, Vršcu, Kanjiži i Zrenjaninu, zbog umešavanje domaćeg gasa, koji je niže toplotne moći, ali je potrošnja bila ispravno obračunata, istakao je Stanojević.

On je rekao da će se domaći gas mešati sa ruskim uvoznim gasom, dok god imamo domaći gas, ali da postoji problem kvaliteta tog domaćeg gasa koji ulazi u sistem, istakavši da bi oni koji ga isporučuju morali da ga dovedu do parametara koji su zadati, po pravilima o radu transportnog sistema.

Stanojević je rekao da bi od 1. jula ove godine trebalo da počne naplata penala za lošiji kvalitet prirodnog gasa.

On je naveo da je Naftna industrija Srbije (NIS) obećala je da će se do kraja godine i kvalitet domaćeg gasa u potpunosti uskladiti za propisanim vrednostima.
"Računamo da od kraja ove godine nećemo imati gas nepropisnog kvaliteta i ako to ne budemo imali, nećemo moći ni tržšte gasa da otvorimo," dodao je Stanojević.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović kazao je da su decembarski računi za gas i struju uvećani zbog zbira grešaka i okolnosti.

On je dodao da će udružanje potrošača insistirati na nastavku kontrole kvaliteta i transparentnosti računa za struju i gas.

Papović je dodao da ne veruje da će potrošači biti zadovoljni izveštajem Radne grupe za kontrolu decembarskih računa, ali je dodao da bi trebalo da budu zadovoljni što će kontrole ubuduće biti redovne.

EPS podržava izveštaj Radne grupe o računima za struju

Elektroprivreda Srbije (EPS) podržava izveštaj Radne grupe Ministarstva energetike o uzrocima uvećanih računa za električnu energiju u decembru 2013. godine, kao i predložene mere za poboljšanje rada u privrednim društvima za distribuciju i EPS Snabdevanju.

Izveštaj Radne grupe potvrdio je nedostatke u organizovanju rada distribucija, ali je i pre objavljivanja ovog izveštaja poslovodstvo EPS-a ukazivalo da je ujednačavanje poslovnih procesa i procedura u distribucijama jedini način za jedinstveno upravljanje i postupanje u celom sistemu EPS-a, navodi se u saopštenju.

Samo uvođenjem jedinstvenih procedura i transparentnog poslovanja svi kupci na teritoriji Srbije imali bi jednake uslove za usluge koje dobijaju u distribuciji i snabdevanju električnom energijom.

Vlada Srbije je nedavno usvojila Statut JP EPS, a kada Nadzorni odbor ovog preduzeća usvoji izmene osnivačkih akata zavisnih privrednih društava biće načinjen prvi korak u korporativizaciji, predviđenoj u Polaznim osnovama za reorganizaciju EPS-a koje je usvojila Vlada Srbije.

Na taj način bi se uspostavio jedinstven sistem upravljanja i vođenja poslova u celom sistemu EPS-a, a proces korporativizacije doneo bi ne samo uštede, već i jednake uslove za kupce koji su EPS-u na prvom mestu.