Mesec i po dana učenja na daljinu: Da li je ovakav način studiranja efikasan?

Prošlo je mesec i po dana kako studenti i učenici širom Srbije u vanrednom stanju nastavu prate preko različtih platformi i aplikacija. Postavljani su novi izazovi školstvu i IT svetu sa kojim su svi uključeni morali efikasno da se izbore kako studenti i učenici ne bi propustili gradivo i na zadovoljavajući način uspeli da završe svoje obaveze.

foto: Getty Images, Fiona Goodall / Stringer
foto: Getty Images, Fiona Goodall / Stringer
.

Dok su pojedini fakulteti morali da učine poseban napor kako bi brzo uspostavili onlajn nastavu, Filološki fakultet već 12 godina razvija razne vidove nastave na daljinu, a naročito putem platforme Moodle koju koriste svi studenti i predavači.

Profesorka dr Ljiljana Marković, v.d. dekana Filološkog fakulteta smatra da je onlajn učenje dragoceni didaktički milje za sve nivoe školovanja.

"I pre vanrednog stanja, a pogotovo u uslovima vanrednog stanja, onlajn učenje je dragoceno zbog toga što prvi put omogućava da se, zahvaljujući novim tehnologijama, odnosno konkretno Moodle platformi, Zoom-u, Skype-u i ostalim platformama, jedna didaktička paradigma, a to je princip autonomije učenja, odnosno da se svet učenja i nastave, pedagoški okvir, u kome se učenje i student nalaze u centru univerzuma učenja, proširi sa rada u malim, minijaturnim grupama mentorskog rada, to jest tutorstva na rad sa studentima u velikim grupama", navela je profesorka Marković za b92.net.

foto: Prof. dr. Ljiljana Marković, Foto: Privatna arhiva
foto: Prof. dr. Ljiljana Marković, Foto: Privatna arhiva
.

Osnovno pitanje koje se postavilo pri uvođenju vanrednog stanja i učenja na daljinu jeste da li profesori i nastavnici mogu da pravično ocene studente i učenike na ovakav način, ali i da li studenti i učenici mogu da adekvatno nauče potrebno gradivo. Profesorka Marković, koja godinama i lično aktivno učestvuje u razvoju nastave putem digitalne tehnologije, smatra da ovo apsolutno ne predstavlja nikakav problem.

"Studenti rade po individualno skrojenom planu učenja za koji su pokazali lično interesovanje i opredeljenost, tako da su rezultati odlični. Čovek je odličan u onome što njega interesuje da nauči. Prednost ovakvog koncepta je što profesori studente mogu adekvatno da ocene, jer je predstavljanje znanja od strane studenata prezentacija kritičkog i kreativnog znanja, tako da je to mnogo objektivnije nego propitivanje napamet naučenih činjenica. Omogućava kritično razumevanje i kreativnost u reprodukciji ovakvog znanja", smatra ona.

Dodaje da ovo smatra "ispravnom pedagogijom jer student ima priliku da holistički sagleda određeno pitanje" i da pruži inteligentan i kreativan odgovor, koje nije isti za svakog studenta, već je skrojeno prema njegovim interesovanjima.

Iako Filološki fakultet ima razvijenu platformu, u vreme vanrednog stanja i najbolje postavljena platforma može da iskusi dodatna, neočekivana opterećenja, posebno ako govorimo o jednom od fakulteta Beogradskog univerziteta koji ne samo da ima najviše studenata već i veliki broj kurseva. Postavljanje nastave na onlajn platforme zahteva ogroman rad kako samih nastavnika i saradnika, tako i kompletnog tima IT službe. Profesorka Marković navodi da je postavljeno i opremljeno svih 1543 predmeta na Moodle platformi kao posebne jedinice. Ističe da je njihov server i pre vanrednog stanja bio dotrajao i preopterećen, tako da očekuju da će Ministarstvo u najhitnijem roku obezbediti sredstva za nabavku novog servera, jer je postojeći pred kolapsom.

"Imamo 6790 korisnika, sa preko 67.000 operacija, a broj operacija i potreba studenata je u stalnom porastu", navela je za b92.net.

Filološki fakultet je u skladu sa načelima autonomije Univerziteta svakom nastavniku prepustio slobodu izbora najbolje kombinacije organizacije nastave, a profesorka Marković dodaje da su oni kao uprava Fakulteta i IT služba organizovali i onlajn obuku nastavnika za što bolju organizaciju nastave onlajn.

"S obzirom na dobre performanse ovakve nastave onlajn, Fakultet svakako razmišlja o nastavku ovakvog rada i posle ukidanja vanrednog stanja, te će se razmotriti doakreditacija sadašnjih studijskih programa za onlajn vidove nastave, što bi trebalo da bude pogotovo efikasno u slučaju privlačenja stranih studenata i studenata iz veoma brojne srpske dijaspore", zaključuje profesorka Marković za naš portal.

Izvor: B92.net