Showbiz vesti

10 filmova koje M.O.R.A.T.E. da odgledate (ako stvarno volite filmove) - 2. deo

Posle Džona Karpentera, predstavljamo vam heroja američke B produkcije: Njegovo Rediteljsko Veličanstvo Voltera Hila. Nema veze ako ne znate šta je B produkcija. Ove filmovi su domaći zadatak za sve generacije.
20.03.2016. - 12:07h

"U filmu postoje dve reči koje su važne: emocija i akcija. Sve druge stvari su pseudointelektualna mistifikovanja. A film ako nije ni ljubavni, ni akcioni, on i nije film".

Nebojša Pajkić, profesor FTV scenarija na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu (Izvor: Magazin "Ona")

Činjenica da je neki film režirao Volter Hil pre dvadesetak godina bila je mnogo važnija od toga da li u njemu igra glumačka zvezda. Volter Hil nikada nije bio autor blokbastera, nikada se nije priklonio vladavini love i preskupih specijalnih efekata, njegovi su likovi totalni autsajderi, njegove priče su daleko od pomodnih tema, a filmski junaci i dobra radnja su garancija filmskog užitka. U Hillovoj filmografiji nemoguće je pronaći prelomno ostvarenje koje bi u raznim filmskim istorijama i disertacijama zauzelo mesto kakvo zauzimaju, recimo, “Goli u sedlu” ili “Boni i Klajd”. Hilovi filmovi su školska lekcija iz nastanka "novog Holivuda".

Vrata “novog Holivuda“ otvorili su odlični pripovedači: Džon Karpenter, Piter Bogdanovič, Džon Milijus, Džordž Lukas, Stiven Spilberg, Brajan De Palma, Martin Skorseze, Dik Ričards...koji su obnovili klasičnu narativnu tradiciju. Važnu ulogu u toj priči odigrao je i Volter Hil, koji je, uz Džona Milijusa, najveći tradicionalista. Iako je „Južnjačka uteha“ možda najbolje iz njegovog opusa, počinjemo od meni omiljenog.

 

Vatrene ulice (STREETS OF FIRE, 1984. SAD, 90 min.)

Kada nevaljac Gavran (Vilijam Defo) na motoru uđe u salu u kojoj nastupa božanstvena Elen Ejm (Dajana Lejn) i otme je jer je voli, vama, prosto srce stane. Najlepša rokenrol bajka ikada snimljena, najlepša ljubavna priča od „Prohujalo sa vihorom“ (izvinite zbog subjektivnosti).

Elen Ejm je pevačica u rok bendu koju tokom koncerta otme banda na motociklima, koje vodi Rejven. Tada se u grad vraća Elenina velika bivša ljubav Tom (Majkl Pare) koji kreće u potragu za Elen. Poznat policiji kao malljetni delinkvent, Tom svojim povratkom odmah privlači pažnju. Uskoro mu se u potrazi pridružuje bivša pripadnica vojske Mekoj i Elenin menadžer Bili, te njih troje kreću u daleki, mračni deo grada u kom samuje zatočena Elen...

Za ovaj film Volter Hil je rekao da je "rock & roll baka iz nekog drugog vremena i drugog prostora".

 

Ratnici podzemlja (THE WARRIORS,1979. SAD, 93 min.)

Treći film u karijeri Voltera Hila je izuzetno dinamičan i brutalan akcioni triler koji je vrlo brzo nakon premijere stekao kultni status. Spoj filma potere, savremenog vesterna i stripovske naracije, film je na, do tada neviđen način, predstavio deo njujorškog podzemlja kojim vladaju bande, sačinjene uglavnom od mladih članova. Njihova odlika su jasna hijerarhija, jaka identifikacija, kodeks ponašanja i snažan kult vođe. Sve je to zaživelo kroz jednostavan zaplet o bandi „Warriors“. Radnja filma protiče u besomučnom lovu na „Warriorse“ od Bronksa do Koni Ajlanda, pri čemu je Hil dočarao noćni Njujork, njegove ulice i podzemnu železnicu kao stecište pakla i pravo bojno polje.

 

Gvozdena pesnica (HARD TIMES, 1975. SAD, 93 min.)

“Gvozdena pesnica” je prvi film Voltera Hila. U pitanju je priča o preživljavanju u doba velike depresije, tridesetih godina u Americi, umotana u oblandu akcionog „street fight“ filma. Glavni junaci su Čeni, misteriozni ulični borac koji ume da razbija njuške za dolare i Spid, jedan od najharizmatičnijih “son of a bitch” asova starog Holivuda. Čeni se tuče za novac u napuštenim fabrikama, po lučkim dokovima i ostalim ilegalnim ćumezima koje su držali savremenici Ala Kaponea. Spid je njegov menadžer, inače nepopravljivi kockar, koji kao magnet privlači nevolju, ali čijem se šarmu i suštinskoj pozitivnosti ne može odoleti. Spid upada u nevolju sa lokalnim gazdama Nju Orleaansa, a Čeni će mu biti jedina šansa za izlazak.

 

Jahači na duge staze (THE LONG RIDERS, 1980. SAD, 99 min.)

Nakon završetka američkog građanskog rata u državi Misuri, banda braće Janger i braće Džejms pljačka banke i vozove. A kad se ne bave pljačkama, Jangerovi i Džejmsovi žive normalnim porodičnim životom. Na tragu su im Pinkertonovi agenti, ali nemaju mnogo uspeha u pokušaju da im stanu na put.

Zanimljivo je da braću pljačkaše tumače braća glumci: Dejvid, jekt i Robert Karadin (braća Janger) i Džejms i Kejsi Kič (braća Džejms), Rendi i Denis Kvejd lkume braću Miler, a Kristofer i Nikolas Gest braću Ford.

 

Južnjačka uteha (SOUTHERN COMFORT, 1981. SAD, Švajcarska, Velika Britanija, 106 min.)

Legendarni film majstora akcije Voltera Hila, koji je u svoje vreme izazvao oštre kontroverze u Americi i isprovocirao mržnju mnogih stanovnika Luiizijane. Alegorija vijetnamskog rata, u kojoj Hill na neverovatan način uspeva da pretvori deo američke zemlje u neprijateljsku teritoriju za same Amerikance. Tipičan Hill, u jednom od svojih najboljih izdanja.

Grupa pripadnika američke Nacionalne garde, iz koje se regrutuju rezervisti regularne vojske, dolazi u Luizijanu na jedan od svojih redovnih vikend-manevara. Ne poznajući ni teren ni lokalne običaje i pravila, prave kobnu grešku i izazivaju revolt domorodaca iz lokalne močvare. Beg nije jednostavn jer šta god da preduzmu, prave nove greške.

 

48 sati (48 HOURS, 1982. SAD, 96 min.)

Nik Nolti i Edi Marfi sjajno otelotvoruju „buddy-buddy“ igru kao policajac i kriminalac koji moraju da sarađuju, a Volter Hil se pobrinuo i za kvalitetne akciju i smeh.  

"48 sati“ jedan je od prvih filmova koji je pokrenuo "buddy cop“ formulu, u kojoj je  tehnički samo jedan od partnera policajac. Hemija između Noltija i Marfija na setu, na kojem Nolti igra mrzovoljnog i nedruštvenog policajca, a Marfi opuštenog šaljivdžiju spremnog na razne neprikladnosti, kopirana je mnogo puta nakon velikog uspeha filma. Klasik žanra uvrsio je Noltija i Marfija u najtraženije holivudske glumce.

 

Teksaški rendžer (EXTREME PREJUDICE, 1987. SAD, 96 min.)

Moderni teksaški rendžer Džek, koga igra Nik Nolti, nekada davno bio je najbolji prijatelj sa lokalnim narko bosom Kešom. Trenutno, jedino što ih povezuje je Džekova ljubavnica Sarita, koja je dugo bila Kešova devojka.  Njoj će dosaditi asketski život sa Džekom i vraća se Kešu kao dobrovoljni talac, ne bi li stavila na probu odanost svog ljubavnika. 

 

 

Crveno usijanje (RED HEAT, 1988. SAD, 106 min.)

Viktor, ruski narko diler, napušta Rusiju i beži u Čikago, ali ga tamo uhapse. Rusi šalju svog najboljeg i najjačeg policajca Ivana Danka (Arnold Švarceneger) da bi ga vratio u Rusiju, ali Viktor uspeva da zbriše. Ivan mora da se udruži sa američkim policajcem Artom Ridžikom (Džejms Beluši) kako bi uhvatili Viktora...

 

Lepi Džoni (JOHNNY HANDSOME, 1989. SAD, 94 min.)

Lepi Miki Rurk kao lepi Džoni mamio je uzdahe sa ženskih usana. Kada Džoni Sedli prolazi ulicama Nju Orleansa ljudi nehotice okreću glavu. Džoni to zna jer ne samo da nije lep, već je prava rugoba. U početku, Džonija su bolele uvredljive opaske na račun njegove ružnoće i činjenica da ga ljudi izbegavaju, ali je na kraju oguglao. Niko ni ne sanja da će njegov život ubrzo drastično da se promeni. Fascinantna psihološka studija karaktera, ali u isto vreme i odlična krimi priča.

 

 

 „Poslednji preživeli“ (LAST MAN STANDING, 1996. SAD, 101 min.)

Klasična priča o "čoveku bez imena" seže sve do početka prošlog veka. Grad je podeljen na dve strane: s jedne je italijanska banda, predvođena Strocijem, a sa druge irska, predvođena Dojlom. Uvek u borbi za prevlast, obe bande počinju da se bore za naklonost opasnog Smita, a on proračunato menja strane i koristi se neobičnom situacijom, sve dok se situacija ne otme kontroli i dođe do opšte eskalacije nasilja. Dojlov ubica, sadistički nastrojeni Hiki (Kristofer Voken), jedva čeka da se obračuna sa Smitom, a razvoj situacije iz prikrajka gleda lukavi šerif Galt...

<

Pogledajte i prvu listu iz našeg malog filmskog serijala:

10 filmova koje M.O.R.A.T.E. da odgledate (ako stvarno volite filmove)